Hvilke bilmærker er mest pålidelige?
Det britiske forsikringsselskab Warranty Direct punkterer myten om, at tyske biler er de mest pålidelige.
Indekset tager højde for antallet og prisen på reparationerne. Gennemsnittet hedder 100 og jo lavere tallet er jo bedre. Indekset tager højde for fejlrate, alder, km-stand og pris for en gennemsnitlig reparation. Kun biler mellem tre og otte år er inkluderet i indekset og data fra 50.000 biler er analyseret.
Bilbasen under eBay er dykket ned i tallene og har fundet ud af, at den bedste (læs: billigste) bil i indekset er Honda Jazz, og Honda er i det hele taget det bedste mærke, hvis kunden vil slippe billigst muligt. Suzuki luner sig på andenpladsen, mens Toyota har parkeret sig på tredjepladsen.
What Car-redaktøren Jim Holder siger om vinderen:
Hondas succes i Reliability Index skyldes primært, at de sjældent går i stykker. Når de så går i stykker, er reparationen ofte relativt billig.
Dyre biler også dyre at reparere
Skoda er den bedst placerede europæiske producent. I den tunge ende er det luksusmærkerne, der besætter pladserne. Mercedes-Benz, Porsche og Audi er alle over indeks 200, og er dermed dobbelt så hårdt ramt af problemer, som gennemsnittet. Det skyldes til dels at motor- og gearkassereparationer er ekstremt dyre på store motorer med automatgear – denne kombination findes uhyre sjældent hos de asiatiske producenter – det er bare nemmere at lave en firecylindret ikke-turboladet motor med manuelt gear, der ikke går i stykker.
Så hvis kampen står mellem japanere og tyskere, så er japanerne bedst til at lave pålidelige biler.
Selv om et mærke generelt ligger et stykke nede af listen, så kan enkelte modeller sagtens skille sig positivt ud. Mercedes-Benz ligger eksempelvis på et generelt indeks på 215, men C-klassen, som er kåret til Årets Brugtbil 2015 har et indeks på 60, hvilket er blandt de allerbedste.
Hvis man kigger lidt ind i tabellen, så er der nogle interessante ting – for eksempel har den dyreste reparation på en Nissan kostet ca. 210.000 kr. Og den dyreste på en BMW 360.000.
Sådan er tallene
Placering | Mærke | Antal kørte miles | RI (Indextal) | Rep. pris (gennemsnit i £) | Dyreste rep. i £ |
1 | Honda | 50,892.73 | 41 | 335.87 | 2,913.40 |
2 | Suzuki | 39,280.27 | 48 | 256.04 | 1,684.84 |
3 | Toyota | 50,641.03 | 66 | 378.22 | 5,020.00 |
4 | Chevrolet | 35,956.80 | 82 | 258.15 | 2,118.90 |
4 | Mazda | 47,649.48 | 82 | 398.42 | 4,546.94 |
6 | Ford | 53,214.21 | 85 | 289.74 | 8,014.33 |
7 | Lexus | 53,305.39 | 89 | 415.90 | 5,699.94 |
8 | Skoda | 50,675.24 | 90 | 292.84 | 3,854.76 |
9 | Hyundai | 53,281.01 | 94 | 318.54 | 4,637.66 |
9 | Nissan | 48,738.90 | 94 | 367.19 | 20,747.88 |
9 | Subaru | 56,991.20 | 94 | 456.75 | 3,933.45 |
12 | Daewoo | 40,148.60 | 97 | 263.82 | 1,170.37 |
12 | Peugeot | 49,787.60 | 97 | 284.62 | 4,975.00 |
14 | Fiat | 43,219.17 | 98 | 268.35 | 2,520.90 |
15 | Citroën | 48,805.54 | 105 | 311.58 | 4,026.40 |
16 | Smart | 37,672.35 | 108 | 291.75 | 2,544.00 |
17 | Mitsubishi | 52,882.69 | 109 | 456.29 | 4,832.59 |
18 | Kia | 49,608.72 | 114 | 390.01 | 4,056.00 |
19 | Vauxhall | 52,546.81 | 123 | 310.07 | 15,000.00 |
20 | SEAT | 51,710.06 | 125 | 299.11 | 5,993.08 |
21 | Renault | 48,537.36 | 130 | 262.42 | 4,711.75 |
22 | Mini | 44,017.29 | 136 | 380.74 | 4,721.72 |
23 | Volkswagen | 54,982.88 | 137 | 345.94 | 5,657.38 |
24 | Rover | 44,873.26 | 150 | 362.73 | 3,217.40 |
25 | Volvo | 60,664.66 | 151 | 377.35 | 5,604.10 |
26 | Saab | 56,991.42 | 158 | 327.4 | 8,862.35 |
27 | Land Rover | 67,011.84 | 162 | 428.47 | 15,350.00 |
28 | BMW | 58,174.77 | 180 | 447.18 | 35,000.00 |
28 | MG | 38,370.18 | 180 | 401.96 | 3,901.46 |
30 | Jaguar | 50,879.61 | 185 | 419.57 | 9,347.00 |
31 | SsangYong | 49,884.41 | 211 | 431.55 | 2661.39 |
32 | Mercedes-Benz | 54,341.10 | 215 | 452.7 | 16,115.38 |
33 | Chrysler | 52,454.94 | 221 | 399.47 | 3,747.22 |
34 | Audi | 59,054.52 | 223 | 515.41 | 15,438.42 |
35 | Jeep | 52,582.81 | 227 | 439.89 | 3,694.00 |
36 | Porsche | 41,829.73 | 380 | 784.71 | 10,348.00 |
37 | Bentley | 38,113.59 | 637 | 678.5 | 8406.65 |