Nyt år med nye afgifter
Enkelte bilimportører ser ud til at score gevinsten selv – det må ikke ske, advarer bilisternes organisation, der også plæderer for en fleksibel reparationsgrænse.
En anden velkendt kritik af afgiftsnedsættelser er myten om, at bilproducenterne blot sætter prisen op og dermed selv scorer gevinsten. Spørgsmålet er, om myten ikke rummer et gran af sandhed? Noget tyder på det. I FDM har vi desværre allerede konstateret, at i hvert fald én bilproducent har svært ved at regne de nye priser ud, og det er vel og mærke ikke en regnefejl, der er til forbrugernes fordel. Her er flere konkrete eksempler på modeller i C- og D-segmentet, hvor besparelser på 10.000-15.000 kroner er forsvundet i de nye priser. Det kan naturligvis skyldes, at det har været svært for den danske importør at få den rigtige pris forhandlet hjem. Men, for nu at sige det diplomatisk, er det ikke videre hensigtsmæssigt, at en importør eller producents unoder på den måde bekræfter politikerne i deres skepsis. Det kan gøre det svært i fremtiden at opnå politisk velvilje til at sætte registreringsafgiften yderligere ned. Derfor opfordrer FDM til, at uskikken ikke breder sig.
Det er dog ikke kun på importørniveau, at kreativiteten hersker i forbindelse med afgiftsomlægningen. FDM har fået talrige medlemshenvendelser, hvor forhandlere på den ene eller anden måde har forsøgt at justere på allerede indgåede købsaftaler, eksempelvis ved at sænke prisen på indbytningsbilen eller rabatten på den nye. Her er det vigtigt at huske på, at spørgsmålet om registreringsafgift i bund og grund er et anliggende mellem bilkøber og staten. Forhandleren er reelt kun mellemmand, og derfor skal bilkøberen naturligvis have sin afgiftsrabat på allerede indgåede købsaftaler.
En anden udløber af finanslovsaftalen er problemstillingen om reparationsgrænsen for totalskadede biler. Denne sættes igen ned til 65 procent. Reelt betyder det, at endnu flere let skadede mikro- og minibiler fremover vil blive erklæret totalskadet, selvom de relativt let ville kunne repareres. Det er grundlæggende spild af ressourcer. FDM så gerne, at bilejerne individuelt kunne afgøre, om det skulle være 65 eller 75 procent, der var grænsen. Ejeren af den ældre bil, hvor brugsværdi er højere end erstatningsværdi, vil ofte have bilen repareret, mens ejeren af den næsten nye bil, der har fået en alvorlig karrosseriskade, ofte bekymrer sig for, om bilen nu bliver repareret tilfredsstillende.
Et af problemerne i dag er også de ofte meget dyre sikkerhedssystemer i bilerne. Et yderligere forslag kunne derfor være at undlade dem i beregningen af totalskadegrænsen.
FDM ser frem til endnu et år som forbrugernes vagthund og et fortsat godt og konstruktivt samarbejde med bilbranchen. Godt nytår!
Thomas Møller Thomsen,
adm. direktør FDM
Artiklen er en del af temaet Nytårsudtalelser.