Chokerende lavt antal varebiler på vinterdæk
Kun 58 procent kører på vintergummi.
I en opgørelse, foretaget i uge 4 og begyndelsen af uge 5, er antallet af gulplade varebiler på vinterdæk opgjort til en andel på blot 58 procent.
- Der er ganske vist ikke så stort et antal køretøjer med i undersøgelsen, hvilket skyldes at varebilerne ikke på samme måde som privatbilerne holder stille. Derfor er de sværere at ”fange”. Dog giver det efter vores overbevisning en klar indikation af, at vinterdæk montering efter frivilligheds princippet halter helt utroligt i virksomhederne, udtaler direktør Volker Nitz, Dækbranchen Danmark.
Holder ikke stille – uanset vejr
Med den sne, is og deraf følgende glatte veje, der har hersket i perioder i denne vinter, er vinterdæk en nødvendighed, hvis man skal kunne køre sikkert, især på varebiler, hvor køretøjets opbygning jo er noget anderledes sammenlignet med en personbils, påpeger Dækbranchen Danmark.
Optællingen viser dog, at bilerne er ude at køre på de danske vinterveje, på sommerdæk, uagtet det vinterlige føre.
Økonomisk risiko
- Det kan kun undre os, at en virksomhedsejer fravælger at sikre sine køretøjer, og dermed også sine medarbejderes færden i arbejdstiden, ved at undlade vinterdæk på bilen. Når køretøjet ikke har vinterdæk i vinterføre, er medarbejderen i større risiko for at blive indblandet i et trafikuheld og pådrager sig endvidere risiko for selv at komme til skade – også økonomisk, siger Volker Nitz.
Denne udtalelse støttes af erstatningsadvokat Litten Posselt Olsen fra Advodan, som fortæller,
- Mange er af den opfattelse, at en arbejdsskadeforsikring dækker en medarbejder fuldt ud. Dog er det, ligesom for privatbilisterne gældende, at der er særlige forhold i forbindelse med eneuheld i biler. Medarbejderen vil ved et eneuheld kun være delvist dækket ved personskade, idet eksempelvis erstatning for tabt arbejdsfortjeneste samt svie og smerte efter et eneuheld, ikke er dækket af virksomhedens arbejdsskadeforsikring. Virksomhederne kan derfor med fordel tegne en førerpladsforsikring, så de ansatte sikres optimalt, hvis uheldet er ude, siger advokaten.
Vinterdæk lov efter tysk model
- Så målet er stadig klart – lovkrav om brug af vinterdæk, som det er i Tyskland. Her kræves der vinterdæk på alle typer motorkøretøjer, hvis man skal ud på vejene i vinterføre, hvilket også må være rimeligt, når man sender sine medarbejdere ud på en opgave. Og som virksomhed må det da også være en prioritet, at man fortsat kan servicere sine kunder – uanset føret, udtaler Volker Nitz.
Øst slår vest
Varebilsvognpark pr. januar 2016: 398.000 enheder
Optalte steder: 24
Optalt antal biler i uge 4/5: 1014
Varebiler på vinterdæk: 587
Varebiler på sommerdæk: 427
Andel af vinterdæk i øst: 132 biler = 68 %
Andel af sommerdæk i øst: 62 biler = 32 %
Andel af vinterdæk i vest: 455 biler = 55 %
Andel af sommerdæk i vest: 365 biler = 45 %
Landsgennemsnit: 58 % på vinterdæk
Varebilsvognpark pr. januar 2016: 398.000 enheder
Optalte steder: 24
Optalt antal biler i uge 4/5: 1014
Varebiler på vinterdæk: 587
Varebiler på sommerdæk: 427
Andel af vinterdæk i øst: 132 biler = 68 %
Andel af sommerdæk i øst: 62 biler = 32 %
Andel af vinterdæk i vest: 455 biler = 55 %
Andel af sommerdæk i vest: 365 biler = 45 %
Landsgennemsnit: 58 % på vinterdæk