Ny autogrossist i Danmark
Udbrydere etablerer ny dansk grossist med tysk kapital i ryggen. De lægger ud med fire afdelinger og hovedlager i Vejle.
Det fortæller 44-årige Lars Andersen, som i efteråret stoppede efter ni år som key account manager hos au2parts i Århus.
Motor-magasinet mødtes med Lars Andersen i Århus fredag 4. marts, hvor han løftede sløret for en del af planerne, idet der allerede har verseret flere rygter i autobranchen om den overraskende etablering.
Lars Andersen blev suspenderet hos au2parts i november, men blev først fritstillet per 1. februar efter medvirken fra DI.
Selv er Lars Andersen organiseret hos Metal, idet han oprindeligt er uddannet mekaniker og siden arbejdede som værkfører og salg, inden han fra 1996 og otte år frem kom til Bremsegården i Århus.
Han betragter selv sin afskedigelse hos au2parts som en politisk beslutning og oplyser, at han efter sit stop har fået flere henvendelser fra kunder og leverandører.
Tyske investorer
FTZ byder velkommen
- Det er fantastisk. Vi byder den nye konkurrent velkommen - Danmark er jo ikke et lukket land, kommenterer vicedirektør Jens N. Andersen fra landets største autogrossist, FTZ.
- Efter Mekonomens exit er der nu kun tre store autogrossister tilbage i Danmark. Alligevel er konkurrencen benhård. Med en ny spiller bliver konkurrencen endnu hårdere, men det er jo en gevinst for kunderne, de danske autoværksteder, tilføjer Jens N. Andersen.
- Det er fantastisk. Vi byder den nye konkurrent velkommen - Danmark er jo ikke et lukket land, kommenterer vicedirektør Jens N. Andersen fra landets største autogrossist, FTZ.
- Efter Mekonomens exit er der nu kun tre store autogrossister tilbage i Danmark. Alligevel er konkurrencen benhård. Med en ny spiller bliver konkurrencen endnu hårdere, men det er jo en gevinst for kunderne, de danske autoværksteder, tilføjer Jens N. Andersen.
Etableringen af den nye autogrossist, som han endnu ikke kan sætte navn på, sker med tysk kapital i ryggen.
- Der er tale om tyske investorer, som gennem flere år har været interesseret i det danske marked, men ikke har haft de nødvendige kontakter. Vi har afholdt flere møder med tyskerne, fortæller Lars Andersen.
Han oplyser, at navnet på den nye grossist først lanceres om én til halvanden måned, men at det andet navn i kredsen på de tre danske autofolk præsenteres om 14 dage. Det skyldes forskellige konkurrence-klausuler.
- Vi har været bekymret for, om vi kunne få danske leverandører med, men dem laver vi også aftaler med. For eksempel er der lavet aftale med Autodata og Elektro Partner, siger Lars Andersen.
Au2parts: Sundt med konkurrence
- Selvfølgelig er vi da helst fri for en konkurrent , men omvendt er det også sundt med konkurrence. Det er med til at holde os i gang, Der forsvandt jo en grossist i Danmark i 2015 med Mekonomens exit, og vores nye konkurrent er en konsekvens af et vigende marked og kunde-ønske om større enheder, siger Niels K. Skak, direktør for au2parts.
- Selvfølgelig er vi da helst fri for en konkurrent , men omvendt er det også sundt med konkurrence. Det er med til at holde os i gang, Der forsvandt jo en grossist i Danmark i 2015 med Mekonomens exit, og vores nye konkurrent er en konsekvens af et vigende marked og kunde-ønske om større enheder, siger Niels K. Skak, direktør for au2parts.
Han oplyser, at den nye grossist lægger ud med fire afdelinger i Århus, Aalborg, Vejle og Amager. Hovedlageret bliver i Vejle. Lige nu er han i fuld gang med at ansætte fire medarbejdere til afdelingen i Vejle. Den første varebil skal køre fra lageret i Vejle sidst i maj eller først i juni, mens de tre andre afdelinger åbner i august-september.
Den nye grossist har netop indgået aftale med Volkswagen Aalestrup om levering af nye varebiler, i første omgang 8-10, hvilket skal fordobles til efteråret, oplyser Lars Andersen.
10-15 procent billigere
Den nye danske grossist får leveret varer fra Nordtyskland tre gange i døgnet.
- Vi skal nu bevise over for den danske branche, at vi kan løfte opgaven. Vi lægger ud med store lagre, men det er ikke sikkert, vi bliver der. Vi skal nu afprøve tyskernes evner, og om de har forståelse for det danske marked, udtaler Lars Andersen.
- Vi vil have de samme varer som de store danske grossister, FTZ og au2parts, med til lavere priser, fordi vi springer et led over. Vi bliver 10-15 procent billigere, men uden et komplet web-katalog. Vi skal have de rigtige varer til yderst konkurrencedygtige priser, fastslår han.
- Nu sker der noget helt nyt – dette er lidt revolutionerende. Samtidig er det spændende og sjovt, siger Lars Andersen, som om et par uger forventer at kunne løfte sløret for flere detaljer.