23948sdkhjf

Så meget tjener de ansatte til deres bilforhandlere

Det går fremad for autobranchen, viser stor analyse fra Bilbranchen DI og Deloitte. Se hvilken type bilforhandler, der er bedst til at tjene penge.
VÆRDI Efter nogle hårde år i perioden 2011 til 2012 stiger indtjeningen pr. ansat hos landets bilforhandlere. Det betyder, at hvis man arbejder i en virksomhed med mellem 15 og 25 ansatte, så tjener hver ansat i gennemsnit 63.000 kroner ind til deres bilforhandler, konkluderer en omfattende brancheanalyse, som Bilbranchen DI og Deloitte har lavet.

Det primære resultat pr. ansat (resultatet før finansielle poster, skat og ekstraordinære poster, red) lander derfor i 2015 på 63.000 kroner i gennemsnit hos de mindre forhandlere med mellem 15 og 25 ansatte. Det er en stigning på 6000 kroner i forhold til perioden før. Thomas Møller Sørensen, der er branchedirektør hos Bilbranchen DI, glæder sig over den stigende indtjening blandt landets forhandlere. Han fremhæver en række tiltag blandt forhandlerne som forklaring på de positive tal:

- Generelt kan vi se, at flere forhandlere er begyndt at kigge på, hvordan man kan udnytte sine ressourcer bedre. Det betyder blandt andet, at man ser på tilrettelæggelse af arbejdstid, lønsystemer samt brug af digitale løsninger til at møde kunderne, siger Thomas Møller Sørensen.

Fokus på leasing
Hos Lars B. Nielsen, der er brancheekspert og partner i Deloitte, fremhæves endnu et aspekt i analysen:

- Vi fokuserer en del på leasing i rapporten, fordi vi ud af brancheanalysen kan se, at det for alvor tager fart nu. Der har længe været en opfattelse af, at leasing til dels underminerer forhandlernes kerneforretning. Men vi kan nu se, at privatleasing især i de større byer står for en større og større del af forretningen, fortæller Lars B. Nielsen.

Overordnet er indtjeningen i løbet af de seneste to år steget med 30 procent i den undersøgte andel af autobranchen.

Bilbranchen DI og Deloitte har nu for fjerde år i træk analyseret, hvordan det går i den danske autobranche med hensyn til blandt andet indtjening.

2016-rapporten viser, at indtjeningen generelt i branchen er steget 30 procent, når man kigger på forhandlere. En af forklaringerne er, at nybilssalget igen i 2015 slog alle rekorder med over 200.000 solgte biler. Samtidig sælger forhandlerne lidt flere større biler, hvor avancen er højere.

Hos de mindre forhandlere tjener hver ansat i gennemsnit 63.000 kroner ind til virksomheden, mens indtjeningen pr. ansat hos landets importører landede på 821.000 kroner. Bedst går udviklingen i de fynske og jyske regioner, mens region Hovedstadens forhandlere rammes af høje huslejer og lønomkostningerne.

Autoanalysen anno 2016 har også kigget på det stigende marked for leasing i Danmark, hvor især privatleasing ifølge rapporten rummer et stort potentiale blandt en lang række af landets forhandlere.

I alt har analysen nærstuderet 285 autovirksomheder med flere end 14 ansatte, mens analysen også har kigget nærmere på 321 virksomheder på mellem to og 14 ansatte. Autoanalysen har dertil set nærmere på 17 bilimportører og 40 lastbilforhandlere. Analysen omfatter årsrapporter offentliggjort frem til december 2015.

Hovedstaden halter
Brancheanalysen, der omfatter 285 virksomhed med flere end 14 ansatte spredt ud over hele Danmark, har nærstuderet alle aktie- og anpartsselskaber, hvor årsrapporterne er offentlige. Dykker man længere ned i tallene, har Bilbranchen DI og Deloitte også kigget på, hvordan resultatet pr. ansat ser ud, hvis man opdeler efter regioner. Det resultat viser, at bilforhandlere i region Hovedstaden generelt klarer sig dårligst. Her ligger indtjeningen i gennemsnit på 33.000 kroner på ansat, mens den tilsvarende ligger på over 70.000 kroner i region Syddanmark. For Thomas Møller Sørensen er der to overordnede forklaringer på den store forskel:

- Omkostningsniveauet til løn og husleje af løn er højere i og omkring København end i de øvrige regioner. Hvis analysen gik mere snævert ind på øvrige store byer, så er jeg sikker på, at samme billede ville dukke frem, siger Bilbranchen DI-direktøren.

Flere med overskud
I sammenhold med resten af branchen har Bilbranchen DI og Deloitte også kigget nærmere på de helt små virksomheder, hvor der er under 15 ansatte. I alt er 321 virksomheder med mellem to og 14 ansatte blevet kigget efter i kortene, og her viser tallene, at 76 procent af virksomhederne leverede et overskud i perioden 2014/2015 mod 72 procent i sidste analyse.

- Det er dejligt at få bekræftet, at de her fornemmelser, vi og flere andre i autobranchen har haft på det sidste, også stemmer overens med de ’kolde tal’. Det går støt og roligt fremad. Det sker på trods af, at vi stadig ser, at rigtig mange kæmper med de små avancer, forklarer Thomas Møller Sørensen.

Importørerne leverer
I en samlet analyse hører naturligvis også bilimportørerne. Her har analysen set nærmere på 17 importører, der er registreret som ’Engroshandel med person- og varebiler og minibusser. Analysen omfatter årsrapporter offentliggjort frem til december 2015.

Og fælles for samtlige 17 importører er, at det leverede overskud i perioden 2014/2015. Det er en markant fremgang fra 2013/2014, hvor kun 63 procent præsenterede overskud. Analysen af bilimportørernes økonomi viser, at indtjeningen pr. ansat er steget med 33 procent til 821.000 kroner i 2014/15 mod 615.000 året før.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125