Nyheder fra alverdens autobranche
Nyheder fra Volvo, Toyota og VW.
Volvo agter at iværksætte det mest avancerede eksperiment med autonom kørsel i Kina. Tanken er, at lokale bilister skal teste selvkørende biler på offentlige veje i almindelig hverdagstrafik. Volvo forventer, at eksperimentet kommer til at involvere op til 100 biler og indleder i de kommende måneder forhandlinger med interesserede byer i Kina for at se, hvilken by der bedst er i stand til at imødekomme de tilladelser, lovkrav og den infrastruktur, der er nødvendig for, at eksperimentet kan gennemføres. Det er overbevisningen hos den svenske producent af biler i premiumklassen, at introduktionen af AD teknologi – altså teknologi til autonom kørsel – vil nedbringe antallet af trafikuheld, modvirke kødannelse, give mindre forurening og gøre det muligt for bilisterne at bruge den tid, de tilbringer i deres biler på en mere givende måde.
En million elektriske svensk-kinesere
Og lidt mere Volvo. Det svensk-kinesiske mærke har nemlig store planer for salget af både hybrid- og elbiler. Den overordnede plan er nemlig at sælge en million eldrevne biler i 2025. Det fremgår af en pressemeddelelse, hvor Hakan Samuelsson, der er Volvos CEO, fremlagde en række visioner for mærket de kommende år. Det sker samtidig med, at Volvo i fjor oplevede en salgsfremgang på otte procent globalt, og mens hybridudgaver af nuværende modeller breder sig. Dog skal vi frem til 2019, før Volvo er klar med en fuld elektrisk bil.
Jordskælv ryster Toyota-produktion
Alt tyder på, at Toyota kommer til at miste 80.000 biler på grund af to voldsomme jordskælv, der rystede Japan den 14. og 16. april. Nedgangen skyldes, at Toyota har været nødsaget til at lukke sine produktionsanlæg, hvilket især vil ramme eksporten af biler til Kina, oplyser Toyota i en pressemeddelelse forud for det kommende Beijing motor show 2016. Det forventes, at Toyotas produktionsanlæg vil være oppe at køre igen i løbet af den sidste uge i april, dog med undtages af et anlæg i Miyata-området i det sydøstlige Japan, hvor der produceres Lexus-biler.
Volkswagen er igen verdens største
Meget tyder på, at Dieselgate ikke for alvor er slået igennem hos Volkswagen AG, der på globalt plan har overhalet Toyota i antallet af solgte køretøjer i første kvartal 2016. Volkswagen oplevede nemlig en salgsfremgang på 0,8 procent, mens Toyota oplevede en tilbagegang på 2,3 procent. Det betyder, at Volkswagen i årets første fire måneder sendte 2,5 millioner køretøjer ud af sine fabrikker, mens Toyota sendte 2,46 millioner ud. Ifølge flere analytikere skyldes Toyotas tilbagegang en række jordskælv i Japan, der har forstyrret produktionen. VW-salget går samtidig frem i Kina.