23948sdkhjf

Afgiftsgave til varebiler

Forslag fra De Danske Bilimportører indarbejdes i lovforslag om teknisk beregning af brændstofforbrug.
GULE PLADER Varebiler kommer med ind under den ny beregning af brændstoføkonomi, som skal gælde for campingbiler og andre store personbiler uden en EU-godkendt måling af brændstofforbruget.

Udvidelsen til varebiler imødekommer De Danske Bilimportører (DBI). Det fremgår af et ændringsforslag fra skatteminister Karsten Lauritzen til lovforslaget om brændstofforbrug og afgiftsberegning.

Uden denne ændring ville de omfattede varebiler fortsat blive tillagt et uforholdsmæssigt højt brændstofforbrug og dermed grøn ejerafgift, påpeger DBI.

Importørerne vurderer, at de relevante varebiler med en køreklar vægt over 2585 kg udgør en langt større gruppe end de campingbiler og andre store personbiler, som var målgruppen i det oprindelige lovforslag.

Frit metodevalg

Skatteministeriet mener dog, at det ikke rokker ved de økonomiske konsekvenser – det vil sige, statskassen ikke får et større tab af afgifter.

Ejere af de eksisterende person- og campingbiler kan vælge den ny beregningsmetode, hvis det er en fordel. Derimod slipper de, hvis den ny metode fører til højere afgift. Det samme gælder eksisterende varebiler.

Brændstofforbruget fastsættes teknisk som summen af et fast element og et variabelt. Det sidste udgør to promille af bilens køreklare vægt ud over 2585 kg.

Samtidig indføres tre klasser, der udtrykker en sammenhæng mellem bilens alder og energieffektivitet

  1. Euronorm 6 eller renere tildeles et fast element på 6,4 liter diesel per 100 km.

  2. Euronorm 5 tilskrives 7,4 liter per 100 km.

  3. Euronorm 4 eller lavere sættes til 9,0 liter per 100 km.



Benzindrevne bilers forbrug beregnes 10 procent højere end diesel.

Lovforslaget ventes vedtaget inden sommerpausen, så det kan træde i kraft 1. juli.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094