GTI-klassen går amok
VW lancerer en endnu hurtigere udgave af den i forvejen hurtige Golf GTI Clubsport – Clubsport S med 310 hestekræfter og kun to sæder.
Men det holder åbenbart ikke i 2016. For der pibler stadigt flere og flere GTI’er op – og de har til stadighed flere og flere hestekræfter og for hver ny model mere og mere raceragtig undervogn og hjul. Hårdkogt GTI.
Nyere eksempler af de hårde er for eksempel Honda Civic Type-R og Peugeot 308 GTI Performance – Performance er den version, der har 270 heste.
Og senest har så Volkswagen vist, at det er netop dem, der i sin tid opfandt GTI’en – det var Golf GTI Mk I fra 1976. Tyskerne har netop sendt Golf GTI Clubsport på markedet med 265 hestekræfter.
Men det stopper ikke her. For at markerer den rigtige GTI’s 40-års jubilæum, kommer der lige en Clubsport S. Så nu er der 310 hk, strippet kabine med kun to sæder og 19 tommer fælge med semislicks, hvis nogle i Japan og Frankrig gik og fik smarte tanker…
Nürburgring fremfor heste
Dermed skulle 308 med 270 hestekræfter være sat på plads. Men hov, Civic Type-R har jo også 310 heste og vejer endda marginalt mindre?
Det kunne være oplagt, at Clubsport S skulle have haft 10-15 hestekræfter mere end den japanske ærkefjende – og det kunne de tyske ingeniører jo snildt have valgt – 400 heste skulle let være inden for rækkevidde fra den 2-liters, 16-ventilede turbomotor (som f.eks. i en konceptbil med navnet Golf 400R). Men Volkswagen valgt en anden vej til at sætte tingene på plads: De gik efter omgangsrekorden på Nürburgrings Nordsløjfe.
Japanerne sad på rekorden for biler af denne type. 7:50 min. var tiden, der skulle slås. Og det lykkedes lige præcist: Volkswagen har nu omgangsrekorden med tiden 7:49 – eller helt præcist 7:49,21.
Så er den på plads. Golf GTI sidder atter – lige nu i hvert fald – øverst på GTI-tronen. Nu starter jagten på en af de Clubsport S, der bygges. For der er begrænset produktion på 400. Svarende til 40 år plus et nul.
Volkswagen Danmark har endnu ikke den endelige pris, ”for vi ved jo endnu ikke, om vi kan få nogle Clubsport S til Danmark,” som PR-ansvarlige Thomas Hjortshøj forklarer. Vi tør dog godt gætte: Cirka 630.000 kroner.
Volkswagen Golf GTI Clubsport S
Type: GTI, forhjulstræk
Motor: 2,0 liter
Effekt: 310 hk
0-100 km/t: 5,8 sek.
Egenvægt: 1.285 kg / 1.360 kg inkl. kører mm
Fælge: 19”
Prisgæt: Ca. 630.000 kr.
Særligt: Begrænset produktion: 400 stk.
Type: GTI, forhjulstræk
Motor: 2,0 liter
Effekt: 310 hk
0-100 km/t: 5,8 sek.
Egenvægt: 1.285 kg / 1.360 kg inkl. kører mm
Fælge: 19”
Prisgæt: Ca. 630.000 kr.
Særligt: Begrænset produktion: 400 stk.
GTI Clubsport S versus tre konkurrenter
VW Golf Clubsport S: 2,0 – 310 hk – 5,8 sek. – 1360 kg – 630.000 kr.
Honda Civic Type-R: 2,0 – 310 hk – 5,7 sek. – 1397 kg – 547.300 kr.
Peugeot 308 GTI Performance: 1,6 – 270 hk – 6,0 sek. – 1280 kg – 520.990 kr.
Renault Mégane R.S. Trophy: 2,0 – 270 hk – 5,8 sek. – 1297 kr. – Over 500.000 kr.*
*) Renault-Danmarks estimat på bilen, der ikke importeres.
VW Golf Clubsport S: 2,0 – 310 hk – 5,8 sek. – 1360 kg – 630.000 kr.
Honda Civic Type-R: 2,0 – 310 hk – 5,7 sek. – 1397 kg – 547.300 kr.
Peugeot 308 GTI Performance: 1,6 – 270 hk – 6,0 sek. – 1280 kg – 520.990 kr.
Renault Mégane R.S. Trophy: 2,0 – 270 hk – 5,8 sek. – 1297 kr. – Over 500.000 kr.*
*) Renault-Danmarks estimat på bilen, der ikke importeres.
Omgangstider på Nürburgring
Golf GTI: 7:49 min.
Civic Type-R: 7:50 min.
Mégane R.S.: 7:54 min.
Golf GTI: 7:49 min.
Civic Type-R: 7:50 min.
Mégane R.S.: 7:54 min.