Leder: De kære myndigheder
Den ugentlige leder i autobranchens uafhængige fagblad.
For når det kommer til udvikling af it-systemer, har vi ofte ikke en heldig hånd. Den digitale skrotattest er forsinket på 8. måned – hørte vi nogen hviske: ”Ligesom dengang med udviklingen af det digitale motorregister, DMR”, der kom til at halte hele år efter den lovede igangsætning. Vi forstår selvfølgelig forklaringerne om, at forsinkelsen skyldes, at skrotningsordningen er flyttet fra De Danske Bilimportører (DBI) og til Dansk Producent Ansvar (DPA), der skal stå for at udvikle platformen til den digitale attest. Men vi kan tilslutte os de politiske udtalelser om, at man sidder med følelsen af, at så snart det offentlige skal udvikle et it-projekt, så går det galt eller bliver forsinket. At det går ud over en i forvejen trængt autogenbruger-branche, der slås med blandt andet fremgang af leasing af biler, gør ikke sagen bedre.
Dybest set er vi – på autobranchens vegne – trætte af, at politikere, og især myndigheder, ikke altid forstår, hvor dybt problematisk dårlige regler og virkelighedsfjerne vilkår kan være for en branche. Og dermed de enkelte virksomheder. Det er skadeligt, også når vi taler i forhold til gennemslagskraft på eksempelvis konkurrenceevne.
At vi halter efter tyskerne vidner sagen om kørsel med kundebiler på egen trailer også om. Adskillige mekanikere og virksomhedsejere i autobranchen har fået store bøder i mange år på alt for tyndt grundlag på grund af politiets fortolkning af EU-regler – hvor man syd for grænsen er langt mere lempelige. Vi kan derfor glæde os over den nye dom i en principiel sag, der gerne skulle fjerne den sten i skoen. Det skal blive spændende at se, hvor mange der vil kræve bøder og udgifter for unødigt installerede fartskrivere tilbagebetalt. Så kan de lære det – de ”kære” myndigheder.