Testkører: SUV’er er farlige
Kunderne vi ha’ SUV-biler – vores testkører Flemming Haslund fortæller her, hvorfor han ikke kan lide biltypen.
For høj – og som følge deraf endvidere for tung. Derfor er bilingeniøren i mig ikke vild med SUV’en.
Og jeg gætter på, at udviklings-ingeniørerne rundt om på bilfabrikkerne har det på samme måde – lige med undtagelse af teamet hos Land Rover og i nogen grad hos Subaru; de får nemlig lov til at konstruere SUV’er, der er bedst til det, denne type biler i sin tid blev tænkt til; at køre i terræn. Mens de fleste andre både skal kunne klare en pløresti, kunne agere højhastighedstog på Autobahn og i øvrigt ikke blive bange, når der kommer et sving. Tilmed skal der så være plads til to mountainbikes omme bagved.
Når man skal være god til alt muligt ender det ofte med, at man ikke er god til noget som helst. Sådan er det også med SUV’en som konstruktion.
Men heldigvis køber de fleste jo bil med hjertet og ikke efter at have læst bilingeniørens grundbog. Og SUV’en er et uomtvisteligt hit – det indser selv jeg. Og med udbredelsen er den typiske SUV blevet langt bedre i min bog. Blandt andet fordi den er blevet lettere, lavere og kører på fastere affjedring og på ”rigtige” dæk – det er jo derfor, den moderne SUV kører ganske godt, ligesom den ikke længere er en katastrofe, hvad CO2 angår.
• Flemming Haslunds bedste: Porsche Macan GTS.
• Den kunne Haslund undvære: Audi Q7 – den tidligere.