23948sdkhjf

Toner rent data-flag

MOTOR-MAGASINET MENER: Den ugentlige leder i autobranchens uafhængige fagblad.
DIGITALISERINGEN OG RETTEN til data bliver stadig vigtigere for autobranchens udøvere. Det kan vi her på fagbladet berette om nærmest hver uge. Forleden var emnet i fokus på Biløkonomdagen, og nu kan branchens handelsforening, AUTIG, fortælle om en vigtig sejr for den såkaldt frie del af autobranchen: Bilforhandlerne – altså mærkeforhandlerne, de autoriserede eller hvad vi nu skal kalde dem – har via deres internationale organisation CECRA meldt ud, at de står på det frie eftermarkeds side mod bilfabrikkerne i kampen om retten til bildata.

EN OVERRASKENDE OG skelsættende udmelding fra den del, man normalt ville mene hører under bilimportører og fabrikker. Men vi skal huske på, at bilforhandlere overalt i Europa og resten af verden overvejende er private forretningsdrivende, der ”tilfældigvis” har skrevet kontrakt om at sælge og servicere bilfabrikkernes biler. Heldigvis er de ikke så meget i lommen på bilfabrikkerne, at de ikke tør tone rent flag i datakampen. Når mærkeforhandlingen af og til ryger, ser vi da også ofte, at forhandleren herefter søger til de frie værkstedskæders rækker.

BILFABRIKKERNE HAR allerede lanceret deres såkaldte plander for, hvad de kalder ExVe (extended vehicle). Men med bilforhandlerne på de frie rækkers side bliver lobbyarbejdet for lovgivning mod ExVe sandsynligvis forstærket. Det kræver imidlertid især et EU, der står stærkt i disse Brexit-tider med toner om udmelding fra forskellige EU-lande. Faren ved bilfabrikkernes monopol på bildata forekommer ellers klart: Vi står over for den måske største trussel nogensinde mod fri og fair konkurrence i autobranchen.

FRA APRIL 2018 får alle nye biler internetforbindelse, og fra det tidspunkt kommer det til at gå stærkt. Ifølge AUTIG handler det i sidste ende om prisen for mobilitet. Hvis den effektive konkurrence på reparationsmarkedet sættes over styr, kommer forbrugerne til at betale regningen gennem en højere pris for service og reparation. Samtidigt risikerer forbrugerne at miste kontrollen over bilens data, som bliver en interessant indtægtskilde for bilfabrikkerne. Så mon ikke fornuften sejrer i EU og den øvrige del af verden.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094