Dramatisk Volvo-fødsel for 50 år siden
Den 17. august 1966 blev Volvo 144 præsenteret midt i en intens menneskejagt, som nær havde forpurret den stort anlagte præsentation.
6
Billeder
Logikken i Volvo 144 var til at få øje på; første ciffer henviste til modelserien, det andet til antallet af cylindre og det tredje til antal døre.
Præsentationen fandt sted den 17. august 1966, hvor næsten 400 journalister overværede præsentationen af den nye Volvo 144 i Lorensberg i centrum af Göteborg. Præsentationen foregik ved, at man hævede en skillevæg, bag hvilken der ventede tre for-produktionsenheder af den nye svenske bil. Der havde gået rygter om en ny Volvo-model i flere år, og motorpressen var meget spændt. Sideløbende med arrangementet i Göteborg blev den nye model også afsløret i København, Oslo og Helsinki.
Politi-jagt i trækasser
De biler, der blev brugt til fremvisning for pressen i Göteborg, blev aftenen før, behændigt skjult i store trækasser, sat på plads af en kran. Det var meningen, at det skulle ske så diskret som muligt, men det viste sig at være vanskeligt, fordi en omfattende menneskejagt var i gang efter to politimordere.
Der var udsendt landsdækkende alarm, og da trækasserne blev løftet op til udstillingslokalerne, fik politiet et tip om, at de to flygtninge måske havde gemt sig blandt publikum i en tilstødende biograf, som man var nødt til at evakuere.
Samlefabrikker i udlandet
På mange måder var Volvo en bilfabrikant der gik med livrem og seler. Man gik altid fremad, men forsigtigt. Volvo-ledelsen vidste godt, at det store nordamerikanske marked var vigtigt, og derfor besluttede man sig for at lave en samlefabrik i byen Dartmouth i den canadiske provins Nova Scotia.
Beslutningen blev taget i 1962, og den 11. september det år blev den første ikke-svenske Volvo Amazon færdig. Volvo gentog det i 1965 hvor bilproducenten åbnede en samlefabrik i Gent i Belgien.
Som noget nyt introducerede Volvo samme år galvaniserede paneler på samtlige biler. Dermed blev Volvo den første bilfabrik, der forsøgte at komme rusten til livs ved at galvanisere karosseridele.
Langt tilløb
Modelåret 1965/66 blev det største i Amazonens historie, produktionen kom op på 119.000 biler, og bilen lå øverst på salgslisten i Sverige, og sjovt nok kom den til at ligge øverst i Danmark året efter.
Hos Volvo var man på det tidspunkt klar med den bil, der skulle afløse Amazonen, nemlig 140 serien. Den første i serien var 144, hvor det bageste 4-tal indikerede, at der var tale om en 4-dørs version, det midterste tal fortalte, at det var en firecylindret og det forreste tal angav modelserien.
Først i 1967 kom model 142 til, som selvfølgelig var en todørs, og i 1968 kom 145 med 5 døre ind i programmet. Næsten samtidigt med introduktionen af den nye 144 neddroslede Volvo produktionen af 4-dørs Amazonen, som forsvandt i 1967. Det var det første tegn efter lanceringen af 144, at tiden var ved at rinde ud for den nu 11 år gamle bilmodel.
Indbygget sikkerhed
Chefdesigner Jan Wilsgaard var Volvos ansigt udadtil. Han kom til Volvo i 1950, og kom om nogen til at præge designet frem til og med Volvo 850 der lanceredes i 1991. Han stod bag design af samtlige Volvo biler med undtagelse af Volvo P 1800.
Volvo 140-serien indeholdt noget helt nyt, for her var sikkerheden tænkt ind som en del af designet på den aktive og den passive side. Chassiset var meget vridningsstabilt og var udstyret med deformationszoner og et beskyttende overrulningsbur. Bremsesystemet var avanceret med skivebremser både for og bag, og så var det, som noget nyt dengang, et to-kredssystem. Ratstammen var delt op og kunne give sig, og instrumentbordet var polstret, og intet stak frem.
Da produktionen af 142, 144 og 145 ophørte i sommeren 1974, havde 1.251.371 biler forladt samlebåndet, og den havde ført Volvo fra at være en lille bilproducent til at være en global producent. Men det blev endnu bedre for efterfølgeren i form af 240 serien, endte med at blive lavet i hele 2,8 millioner eksemplarer.