Passion sælger
Den ugentlige leder fra autobranchens uafhængige fagblad gennem 47 år.
DET VAR EN FORNØJELSE at deltage i AutoBranchen Danmarks årsdag og lytte til vores verdenskendte, danske bildesigner Henrik Fisker fortælle om sin karriere, bilerne i hans liv og udsigterne for fremtiden. Passionen for biler var ikke til at tage fejl af - nuvel, sportsvogne især. Men ingen tvivl om, at Fisker også har et stort hjerte til branchen generelt. Dejligt at han ville tage imod indbydelsen og turen fra Californien til Assens udelukkende for at tale til cirka 200 danske bilforhandlere. Det var desuden særligt velvalgt at lade årsdagen foregå i den flotte Strøjer Samlingen på Fyn, hvor Jørgen Strøjer selv viste rundt og med stor lune, humor og passion - der var den igen - fortalte lige så mange anekdoter, som også Henrik Fisker strøede om sig.
FRA DE ØVRIGE TO indlægsholdere - en analysedirektør og en SOME-konsulent - fik vi at vide, at netop passion og energi gør en forskel i salgsarbejdet i dagens autobranche, hvor bilerne alle kører godt og er næsten ens i deres udtryk. Det er på den passionerede service, der rækker ud over konkurrenternes, man kan gøre en forskel. Og det i en tid, hvor autobranchen er udfordret af millennium-generationen, der er mere interesseret i at tjekke sociale medier på smartphonen end i at købe eller køre biler. De vil bare transporteres fra punkt A til B. Gerne med en delebil eller en snart førerløs el-taxa, der selv finder hen til nærmeste induktionslader mellem turene. Vi skal - med Henrik Fiskers ord - prøve at få genskabt passionen for biler hos de unge. Sportsvogne skal der nok blive solgt fremover til dem, der elsker biler, så vores dansk-amerikanske ven har sit på det tørre. Det lå lidt i luften, at Fisker måske vil kaste sig over elbil-design i fremtiden, som han finder alt for kedeligt i mellemklassen.
NETOP ELBILER ER IGEN i politisk fokus. Der bliver solgt for få, så nu er tilskud på tale, som man kan læse i denne uges fagblad. Vi har tema om alternative brændstoffer og kan fortælle, at flere leverandører kappes om at levere billig strøm i forventning om et større elbil-salg. Elbiler er også en stor del af den begrænsede bilpark i Grønland, hvor vi har været på besøg og fortæller om både afgifts- og værkstedsforhold i en række artikler.
God fornøjelse med læsningen!