Førerløs Volvo på trapperne
Drive Me - ambitiøst og avanceret forsøg med autonom kørsel.
Forleden blev der lagt sidste hånd på en selvkørende Volvo XC90 SUV i Volvos særlige produktionsanlæg i Torslanda. Det er den første af en række af selvkørende biler, der overdrages til familier i Göteborg, som skal køre dem på offentlige veje.
Forleden blev der lagt sidste hånd på en selvkørende Volvo XC90 SUV i Volvos særlige produktionsanlæg i Torslanda, Göteborg. Det er den første af en række af selvkørende biler, der overdrages til familier i Göteborg, som skal køre dem på offentlige veje.
Volvo er blandt de førende inden for trafiksikkerhed og regner med, at AD-teknologien vil kunne nedbringe antallet af trafikuheld. Ydermere vil selvkørende biler afstedkomme færre trafikkøer, mindre forurening og gøre det muligt for førerne at bruge den tid, de tilbringer bag rattet, på en mere hensigtsmæssig måde.
Uden at betjene rat og pedaler
Volvo tilbyder for øjeblikket et semi-autonomt system kaldet Pilot Assist til modeller i 90-serien. Ved hjælp af varsomme ratimpulser hjælper Pilot Assist med at holde bilen på plads inden for vejstriberne. Systemet fungerer op til 130 km/timen, og det er ikke nødvendigt at følge efter en anden bil. I Drive Me bilerne bliver det muligt at køre uden at betjene rat og pedaler. Det foregår i dertil indrettede zoner rundt om Göteborg ved hjælp af et system, som Volvo kalder Autonomous Driving Brain.
Den svenske bilproducent, hvis navn har været synonymt med trafiksikkerhed, lige siden virksomheden opfandt trepunkt sikkerhedsselen i 1959, er pioner inden for systemer til autonom kørsel. Det er en del af Volvos vision om, at ingen må blive dræbt eller komme alvorligt til skade i en ny Volvo-bil i 2020.
Det er den kundeorienterede tilgang, som adskiller Drive Me projektet fra andre forsøg med selvkørende biler. I stedet for kun at forlade sig på egen forskning, agter Volvo at indsamle feedback og input fra almindelige bilister, der kører i de selvkørende biler til hverdag.
Med denne kundeorienterede tilgang er det Volvos mål at fintune teknologierne til autonom kørsel og forsøge at gøre dem så relevante som muligt for kunderne, når de bliver introduceret omkring 2021.
Vigtig milepæl
- Det er en vigtig milepæl i Drive Me projektet, sagde Erik Coelingh, teknisk chef for aktiv sikkerhed hos Volvo Cars, da han overværede den sidste finpudsning af bilen.
- Kunder ser på deres bil på en anden måde, end vi ingeniører gør, så vi glæder os til at få mere at vide om, hvordan de anvender disse biler til hverdag, og det feedback, vi får fra dem, tilføjer han.
Når de selvkørende Drive Me kundebiler har forladt samlebåndet, bliver de testet indgående for at sikre, at den avancerede teknologi fungerer 100 procent korrekt. Når testfasen, som Volvos ingeniører overvåger, er afsluttet, bliver bilerne overdraget til de bilister, der deltager i projektet.
Også til London
Drive Me pilotprojektet i Göteborg er det første af en række af planlagte forsøg med selvkørende Volvo-biler. Et lignende projekt går i gang i London næste år, ligesom Volvo vurderer tilbud fra byer i Kina, som er interesseret i at lægge veje til et Drive Me projekt inden for de næste få år.
Volvo indgår også partnerskaber på området. Sidste måned offentliggjorde Uber og Volvo et nyt partnerskab om udvikling af næste generation af selvkørende biler, ligesom der er ved at blive etableret en ny virksomhed, ejet i fællesskab af Volvo og Autoliv, som skal udvikle næste generation software til selvkørende biler.