23948sdkhjf

De nyeste nye på høje dæk

SUV-salget er fortsat stigende i 2016, og dette efterår byder på flere nye SUV’er fra Suzuki, Seat, Skoda og sågar Maserati.
TREND Blandt SUV’erne er Nissan Qashqai den virkelige højdespringer i bilsalget 2016. Den japanske SUV placerer sig efter der første måneder på en samlet 13. plads. Så danske bilkøbere er for alvor begyndt at tilbede de sporty SUV’er og crossovers, og kigger man salgslisten igennem, som tæller fra januar til august 2016, kan man se, at andenpladsen for SUV’er går til Suzuki Vitara, skarpt forfulgt af Renault Kadjar. Vitara er blevet solgt i 1635 eksemplarer, hvilket er mere end både Seat Mii, Ford Mondeo og Toyota Avensis. Resten af de populære SUV-modeller tæller både Mitsubishi ASX, Mazda CX3 og Opel Mokka, men de kan alle forberede sig på, at de skal give plads til nye storsælgere.

Og da markant salg af SUV’er på ingen måde kun er et dansk fænomen, er det klart, at der lanceres nye SUV’er fra alle sider. Her er fire af de mest interessante - fra Suzuki til Maserati.

S-Cross: Japans dollargrin

Suzuki har netop lanceret en ny udgave af modellen S-Cross. Den har hidtil levet et afdæmpet liv i skyggen af Vitara, men nu har de japanske designere givet den en mere karakteristisk front med masser af krom, der minder om noget, som i stedet kunne stamme fra USA. Men det er ikke så meget udseendet, der er interessant, som de nye motorer, man finder under hjelmen.

Mindste benziner er en bare 1-liters trecylindret turbomotor med 112 hk. Her er forbruget opgivet til hele 20 km/l for den relativt store bil. 0 til 100 km/t er til gengæld først klaret efter 11 sekunder. Hvis køber ønsker mere power, er der også en 1,4-liters benziner med turbo og 140 hk. Her er der bøffer nok, og sprinten til 100 km/t klares to sekunder hurtigere end lillebroren, og forbruget er opgivet til 18,5 km/l.

Når man hedder Suzuki, er det prisen, der er absolut vigtigst, og S-Cross bedste salgsargument er da også startprisen. 1,0 Boosterjet starter ved 199.990 kr., og 1,4 Boosterjet koster fra 259.990 kr.

Ateca: den spanske ged

Seat Ateca kan godt gå hen og vippe Nissan Qashqai af pinden som danskernes foretrukne SUV. Det er første gang, Seat prøver sig med en SUV, men de har lånt teknik og know-how fra kollegerne hos Volkswagen, så platformen og motorerne er de samme, som man finder i den dyrere Tiguan.

Seat har forsøgt at placere Ateca, så den både visuelt og på køreegenskaberne er det sporty alternativ. Designet har både masser af karakter og skarpe kanter, der får den til at se hurtig ud, selv når den står stille. Undervognen er fast affjedret, og det gør den velkørende. Motorudvalget fra VW-programmet betyder, at mindste motor er en 1-liters trecylindret turbomotor med 115 hk, der har en startpris på 264.900 kroner, som er noget højere end konkurrenten Qashqai. Indtil videre er kraftigste motor en 190 hestes diesel, som både har automatgear og firehjulstræk, og så sniger prisen sig op på 509.900 kr.

Kodiaq: Tjekkisk bjørn

Det er ikke kun Seat, som endelig har fået sin egen SUV. Også Skoda er snart klar med en SUV, baseret på samme platform som Tiguan og Ateca. Til forskel fra de to har Kodiaq plads til op til syv personer, og Skoda-ingeniørerne har arbejdet hårdt på at gøre Kodiaq til den mest rummelige model i sin klasse. Den 4,7 meter lange bil har plads til 720 liter i bagagerummet, hvis kun fem sæder er i brug. Det er 60 liter mere end Skodas egen Superb Combi.

Motorerne kendes fra resten Volkswagen-programmet, i Kodiaq er mindste benzinmotor en 1,4-liters TSI-motor med enten 125 hk eller 150 hk. Skal der flere benzinkrikker til, kommer der også en 2-liters TSI-motor med 180 hk og 320 Nm. Til dem, der insisterer på diesel, findes samme 2-liters motor med 150 hk og 320 Nm op til 190 hk og 400 Nm. Med den store diesel må Kodiaq trække op til 2500 kilogram.

Levante: Italiensk tenor

Maserati er berømt for at lave biler med en fantastisk lyd. Hvad de ikke er kendt for er at lave SUV’er. Men som lille bilmærke er det svært at overleve uden at have den populære biltype på programmet, så Maserati har brudt med 102 års tradition og har introduceret deres første firehjulstrækker, Levante.

Man kan dog godt forvente, at Levante er en rigtig Maserati. Motorprogrammet består desværre kun af V6-motorer, men den 3-liters blok med turboer har masser af fed lyd, som får folk til at kigge op, når SUV’en kommer rullende. Takket være to turboer yder benzinmotoren enten 350 hk eller 430 hk, så den store SUV runder 100 km/t på henholdsvis seks sekunder eller 5,2 sekunder. Er du mere til det fornuftige, findes der også en 3-liters diesel-V6’er med 250 hk eller 275 hk og 600 Nm. Den hurtige klarer 0 til 100 km/t på 6,9 sekunder.

Indvendigt er der masser af luksus-fornemmelse i kabinen, som er dækket op med læder og ædelt træ. Firehjulstræk og 8-trins automatgear er standard sammen med en luftundervogn, der kan hæves op til 40 mm ekstra i terrænet, men forvent ikke en mudderwrestler. Som en rigtig Maserati er Levante afstemt til landevejen, og kan sagtens følge med en Porsche Cayenne, når det skal gå rigtig stærkt.



















Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203