Leder: Grossist-tumult
Den ugentlige leder i autobranchens uafhængige fagblad gennem 48 år - denne gang om grossistkrigen i Vestjylland.
HURTIG OG PRÆCIS LEVERING af reservedele, forbrugsprodukter, værktøj og andre varer er altafgørende for landets værksteder, der efterhånden ikke selv er lagerførende i ret meget andet end sikringer og pærer. Tilvænnet gennem de seneste 10-15 år af landets grossister med op til 6-8 daglige vareture. Derfor kan vi her på fagbladet fornemme, at jorden brænder i Vestjylland, hvor AD Danmark lige har opkøbt Vestjysk Autodele med fire afdelinger, der hidtil har hørt til Auto-G grossistfællesskabet. Det thansen-ejede AD Danmark er, som det er de fleste bekendt, i gang med en stor omstilling til b2b på automarkedet og således også en offensiv, der indbefatter en ny værkstedskæde, som vi helt sikkert snart kommer til at høre mere til. Kædechefen er allerede ansat - hentet fra Hella Servicepartner, som vi kan berette i denne uge på siderne 8-9 med alt nyt om situationen.
I KRIG, KÆRLIGHED MEN også forretning gælder alle kneb. Således har situationen i det vestjyske medført et hektisk kapløb om at gardere sig bedst muligt for landets grossistkæder. Vi ser, at CAC nu er blevet medejer af au2parts i Varde for at kunne investere i at få varerne ud til værkstederne. Og vi ser, at Auto-G arbejder på højtryk for at få kabalen til at gå op i området med inddragelse af øvrige grossistafdelinger. Samtidig har grossistens værkstedskæde, AutoPlus, været på overarbejde - så meget at kædechefen var helt hæs i stemmen, da Motor-magasinet ringede - for at sikre leverancer og service til sine medlemsværksteder. Så jo, der er tumult i det ellers sindige Vestjylland.
HVOR DER NÆSTE GANG bliver tumult, kan vi ikke forudsige. Men vi ved, at AD Danmark fortsætter sin ekspansion. Og mon ikke især de frie grossister under Auto-G er lettest at lokke over i nyt regi? Vi forstår det, der ligner frustration hos ledelsen i dette mangeårige, frivillige samarbejde. En retssag eer angiveligt ligefrem under opsejling mellem de tidligere parter hos Vestjysk Autodele og Auto-G. Vi opfordrer som uafhængig observatør til fairplay på den danske grossist-grønsvær, når der skal udlignes. Indtil videre er det vist AD Danmark, der fører 1-0.
God fornøjelse med læsningen