585-hestes AMG tæmmes af Michelin
Det har taget Michelin og Mercedes-AMG halvandet år at udvikle særligt performancedæk til superbilen AMG-GT R.
3
Billeder
Mercedes AMG-GT R-modellen råder over en 4.0 liter V8, 585 hestekræfter, en 0-100 km/t-tid på 3,5 sekunder og en topfart på 318 km/timen. Det kræver sine dæk. (Foto: Mercedes-AMG)
Den nyudviklede topudgave af GT-klassen, som har en V8 med to turboladere og 585 hestekræfter, er farvet AMG Green Hell Magno - navngivet efter ’Det Grønne Helvede’ med henvisning til den legendariske Nürburgring i det vestlige Tyskland. GT R har hele ni køreprogrammer og kan styre med alle fire hjul, når man banker bilen op på 318 kilometer i timen. Eller når man pumper den 4.0 liters motor fra 0 til 100 km/timen på 3,6 sekunder. Men alt det kræver dæk - specialudviklede dæk.
Derfor har Michelin og Mercedes-AMG brugt halvandet år på at teste og udvikle det såkaldte Pilot Sport Cup 2.
Hundredvis af prøver
Kendetegnet ved Pilot Sport Cup 2 er en dækprofil med et asymmetrisk mønsterdesign og en ny single rubber compound - en gummiblanding, som Michelin har udviklet til motorsport, blandt andet World Endurance Championship.
Michelin har brugt næsten 900 prototypedæk og 800 præ-seriedæk på at finde den helt rigtige opbygning af dækket. Testene stod Michelins testkørere og AMG’s ingeniører for på forskellige baner.
Blandt andet har de givet den gas på den ovale og legendariske Nardò-bane i Italien, førnævnt Nürbergring og på Michelins Ladoux-testbane ved Clermont-Ferrand i Frankrig. Alt i alt har det udmøntet sig i dækstørrelserne 275/35 ZR 19 foran og 325/30 ZR 20 bagpå. Selv omPilot Sport Cup 2-dækket er udviklte med henblik på de bedste baneegenskaber, så er dækket også godkendt til almindelig vej.
Dækket kommer også med Michelins såkaldte Track Variable Contact Patch 3.0, der er en teknologi fra motorsport, som sikrer ideelt tryk ved dækkets kontaktflade mod vejen, så kontaktfladen er konstant, uanset om bilen kører gennem sving eller på lige strækninger, lover Michelin.
Mercedes-AMG GT R kan ikke købes i Danmark, men kan erhverves i eksempelvis England, hvor den lige nu står til en pris på 1,2 millioner kroner - uden danske skatter og afgifter.