Leder: Olietætte skotter
Den ugentlige leder i autobranchens uafhængige fagblad gennem 48 år.
FOR AT SKIBE SKAL kunne holde sig flydende, selv om de tager vand ind, opdeler man det i sektioner adskilt med vandtætte skotter - deraf det meget brugte begreb i almindelig dagligdags tale, der altså hverken handler om halvfulde briter eller vinduesforhæng i form af skodder. Hvis autobranchen på tilsvarende vis vil undgå at kuldsejle, er det vigtigt, at vi også her har i det mindste olietætte skotter, når det gælder syn og reparation af biler. Vi har i dag en lovgivning omkring syn, der sikrer, at man ikke må syne biler, hvis man erhvervsmæssigt reparerer biler - dette princip står for fald, hvis Færdselsstyrelsen kommer igennem med en lovændring, der er sendt til høring.
HELDIGVIS ER UDSIGTEN til denne ændring faldet såvel de større syns-aktører som brancheforeninger for brystet. Som vi kan berette i denne uges fagblad. Ja, den bebudede ændring mod større liberalisering bliver ligefrem sammenlignet med de nu afviklede, misforståede danske regler om EU-krav om fartskrivere i varebiler - en såkaldt overimplementering af EU-regler, som fungerer mod hensigten. Liberalisering kan være godt. Men det skal ikke kunne risikere at prikke hul i skotter, så der kan pible mistanke om snyd ud. Det er hverken auto- eller synsbranchen tjent med. Og vi kan være i tvivl om, hvorvidt en foreslået "indkapsling" af værksteds-synshaller kan fungere, trods gode ISO-certificeringer. I forvejen finder kontrollen af syn og synsvirksomheder for ofte problemer og decideret brodne kar, der må iklæde sig sure smileyer.
ET ANDET STED, vi finder olietætte skotter, er i autobranchens forhold til Arbejdstilsynet. Det er besværligt, pinligt og ofte også dyrt at anmelde arbejdsskader. Derfor taler man om et vist mørketal i forhold til antallet af arbejdsskader. Ikke desto mindre ser vi en stigning i indberetninger på ikke mindre end 21 procent. Det er både godt og skidt: Skidt hvis antallet vitterligt er steget - godt, hvis autobranchen i stigende grad tager sig sammen til indberetninger og mindsker mørketallet. I så fald ser vi gerne denne udvikling fortsætte. Det kan kun gavne branchens omdømme og de ansatte under bilerne.
God fornøjelse med læsningen!