23948sdkhjf

Skorstensgaard klar med nyt franchisekoncept

Værkstedskæde klar til at supplere væksten i egne værksteder med franchiseværksteder. Foreløbigt på Fyn og i Sønderjylland, men målet er at blive landsdækkende.
VÆRKSTEDER Tvillingebrødrene Anders og Martin Skorstensgaard er nu klar til at supplere deres syv egne autoværksteder i kæden Skorstensgaard med et franchise-koncept, der skal på sigt skal sprede kæden til hele landet.

- Vi har oplevet en enorm kundeinteresse for de værksteder vi har åbnet indtil nu og også en massiv vækst. Vi kan se at vores koncept bliver taget vel imod, men må også erkende, at vi ikke kan nå at løbe så mange værksteder i gang selv, så derfor har vi besluttet, at udvikle et franchise-koncept sideløbende, forklarer Anders Skorstensgaard, adm. direktør for den Kolding-baserede virksomhed.

Frank Arpe er kædekonsulent

I første omgang udbydes franchise-konceptet i Sønderjylland og på Fyn, hvor brødrene har ansat Frank Arpe som kædekonsulent, der får ansvaret for at implementere Skorstensgaard-konceptet i franchise-værkstederne til efteråret. Han kommer fra en stilling internt i organisationen som værkfører i Kolding-afdelingen, hvor han har været med til at køre Skorstensgaards værksted og kender alle processerne som skal implementeres i nye afdelinger.

- Det er vigtigt for os, at vi har en mand, der kender konceptet helt til bunds, så alle de værksteder der står Skorstensgaard på de lever op til vores standarder. Vi vil have, at uanset hvilket Skorstensgaard-værksted man kører ind på i Danmark, så får man den høje, ensartede oplevelse som kunde, forklarer driftsdirektør Martin Skorstensgaard.

Skorstensgaard

Virksomheden Skorstensgaard startede i Fredericia august 2009 med brødrene Skorstensgaard og en ekstra mekaniker.
I dag har Skorstensgaard 130 ansatte fordelt på syv afdelinger.
Skorstensgaard har hovedkvarter i Kolding – og afdelinger i Odense, Fredericia, Ballerup, Århus, Vejle og Esbjerg. Flere nye værksteder er på vej.
Skorstensgaard har en målsætning om at være landsdækkende i 2020.
Omsætning samlet i 2009/2010 15,5 millioner kroner. Omsætning i 2015 72,5 millioner kroner.
Indehaverne Martin og Anders Skorstensgaard er enæggede tvillinger – og 38 år.


Gennemprøvet koncept

De værksteder brødrene søger er ifølge Anders Skorstensgaard værksteder, hvor indehaverne har et højt ambitionsniveau.

- Vi forventer, at de har styr på deres forretning. At de er klar til at håndtere en massiv vækst og at de er klar til at gøre en ekstra indsats for deres kunder. Til gengæld bliver de en del af en kæde, hvor navnet allerede er ved at være velkendt. De får massiv markedsføring, og så får de et koncept, som vi vil tillade os at sige er både gennemprøvet og succesfuldt. Det viser vores vækstkurver de steder, hvor vi allerede har åbnet værksteder, siger Anders Skorstensgaard.

Unikke driftsmålinger

For at sikre, at konceptet kommer helt ind i hjørnerne på de nye værksteder, så vil kædekonsulenten være med ombord hos et nyt værksted den første måned, for at køre konceptet 100 procent ind.

- Vi sørger for en grundig oplæring og det skal man naturligvis være indstillet på. Men derudover, når konceptet er implementeret, så er vores fokus primært på at løbende udvikle konceptet så vi hele tiden skaber mere værdi for kunderne. For det er sådan vi hjælper vores franchiseværksteder bedst. Vi vil ikke være den billigste kæde at være en del af. Men vi er den kæde, der tilfører mest værdi til vores værksteder, lover Martin Skorstensgaard.

Hug til webportaler

- Til forskel fra andre kæder, så skaber vi både værdi for kunderne og for værkstederne via vores unikke driftsmålinger og rapporteringer, hvor alle afdelinger har 100 procent styr på både effektivitet og omkostninger. Vi er ikke til for at sælge reservedele, men for at vækste værkstederne og tilføre massiv viden om værkstedsdrift, hvor vi garanterer en forøget effektivitet og mulighed for en markant bedre bundlinje. Det er blandt andet også det vi bruger vores kundetilfredshedsundersøgelser til, siger Martin Skorstensgaard og fortsætter:

- Derfor vil jeg også være så fræk at sige, at de bedste værksteder i de lidt mindre byer skal bruge pengene på Skorstensgaard Franchise i stedet for på diverse webportaler. Hos os er det værkstedet, som har kontakten med kunden og dermed kan opbygge en relation og stå for de løbende indkaldelser. Hos den eksterne portal ryger kundens næste opgave jo i udbud, og så kan han lige så godt ende hos konkurrenten næste gang.

25 nye værksteder

Skorstensgaard forventer, at starte rekrutteringen af franchise-værksteder til efteråret, Men hastigheden er ikke det vigtigste parameter, det er vigtigt at de kommende værksteder tilføres værdi fra dag 1.

- Vores mål er ikke at starte 25 nye værksteder hurtigt. Vores mål er at vækste i et tempo, så vi hele tiden kan følge med og sikre, at vi holder vores standarder hele vejen rundt. Vi skal ikke for enhver pris være mange værksteder, men vi skal være de rigtige, siger Anders Skorstensgaard.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.092