Næste generation af metanol-køretøjer ser dagens lys
Ingeniører og mekanikere hos SerEnergy i Aalborg har udviklet et brændselscelle-køretøj til reformeret metanol (RMFC) baseret på Nissan e-NV200 elbilplatform. En bil, der på verdensplan sælges i stort antal.
Det skriver den danske metanol brændselscelle-producent i en pressemeddelelse.
Bilen er udviklet som en hybrid, der kombinerer et brændselscelle-system til reformeret metanol med en batteripakke. Bilen er desuden udstyret med en urban range extender, der gør det muligt at køre op til 800 kilometer, før bilen skal tankes. Derfor er bilen ideel til et bykørselsmønster, hvor der køres mange kilometer - herunder taxier, varevogne og andre erhvervskøretøjer.
Det er tre år siden, at SerEnergy startede udviklingen af en brændselscelle-løsning til transportsegmentet, hvor første generation af RMFC-køretøjer var baseret på en Fiat 500-platform. Mere end et års udviklingsarbejde har nu resulteret i lanceringen af anden generationens RMFC-syste, med et stort potentiale inden for en bred vifte af applikationer såsom erhvervskøretøjer og busser.
- Dette er et vigtigt skridt for os i at realisere vores vision - at fjerne forbrændingsmotoren fra jordens overflade. Markedet søger grønne alternativer til fossile brændstoffer, så vi ser et stort potentiale i denne type køretøjer både nationalt og internationalt, og vi er begejstrede over at se de første biler på vejene, siger Mads Friis Jensen, Chief Commercial Officer hos SerEnergy.
Udover at være miljøvenlig gavner systemet også den samlede kørselsøkonomi med en betydelig reduktion af brændstofprisen og ved at være mere end dobbelt så energieffektiv i forhold til benzin og diesel.
De første kommercielle biler skal indgå i det tyske "greenfuel-projekt”, hvor Innogy, et af de førende energiselskaber i Europa, demonstrerer hele værdikæden for metanol som et alternativt, flydende brændstof til traditionelle fossile brændstoffer.
Andengenerations-bilerne kommer på vejene senere på sommeren.