Buzzens mester – Volkswagen ID. Buzz
Volkswagen mestrer som få at opbygge en hype om deres nye produkter. Sjældent har vi oplevet mere opmærksomhed omkring en ny bil, men spørgsmålet er så, om VW ID. Buzz faktisk kan leve op til postyret.
Selvom kalenderen viser 1. september, har sensommersolen endnu ikke sluppet sit tag i det mondæne fiskerleje Skanör i det sydlige Skåne. Over alt sidder bronzefarvede pensionister og nyder en letöl og et stjerneskud, men gaflerne rammer tallerknerne med et smæld, da min kollega og jeg kommer rullende lydløst forbi. Chokbølgen skyldes ikke os (selvom min kollega måske kunne ønske sig det), men bilen. Senere samme dag parkerer vi på hipster-hotspottet Refshaleøen, i Københavns havn. Her bliver vi nærmest overfaldet af en kendiskok. Han vil ikke snakke om stjerneskud, men ligesom de svenske pensionister er han helt vild med bilen, vi kører i – den nye Volkswagen ID. Buzz.
Her er priserne på VW ID. Buzz
Til alle, der måtte have levet under en sten, så er det Volkswagens nye elbil, men med et kraftigt slægtskab til det ikoniske folkevognsrugbrød, som blev lanceret helt tilbage i 1950. Designet er markant anderledes end alt andet, du kan støde på i dag, og det forklarer også de mange reaktioner. Snuden er flad som en fransk bulldog, og det kan selvfølgelig kun lade sig gøre, fordi der ikke er en konventionel benzin- eller dieselmotor, som skal klemmes ind. Resten af bilen er ganske kasseformet – den mest praktiske form, hvis du skal have så meget, som muligt ind i den, men mere om det senere – og har flere hilsner til de tidligere generationer. Eksempelvis er der de tre vertikale striber på bagerste stolpe, som giver mindelser om luftindtagene på Type 2-modellen fra 70’erne.