23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Fejlfinding af generator

DENSO er en sand pioner inden for starter- og generatorteknologi og er nu verdens største OE-producent af roterende elektriske dele med en global markedsandel på mere end 25 procent. Som følge heraf er deres udskiftningsstartere og generatorer, der leveres til grossister i hele Europa af DENSO Eftermarked, de mindste og letteste roterende maskiner i forhold til deres output, der leverer uovertruffen effektivitet, slidstyrke og kraftfuld ydeevne.

Oversigt over generator

Generatoren drives af motoren, via hjælperemmen, og omdanner mekanisk energi til elektrisk energi og leverer den nødvendige strøm til de forskellige elektriske belastninger. Når strømforsyningen fra generatoren ikke svarer til den nødvendige elektriske belastning (når alt det elektriske udstyr er i brug, eller når motoromdrejningstallet er lavt under tomgang osv.), leverer batteriet midlertidigt ekstra strøm til det elektriske udstyr. Under normal kørsel genoplader generatoren dog batteriet til dets oprindelige niveau.

Da motorhastighederne ændres konstant i overensstemmelse med køreforholdene, ændres hastigheden, hvorved generatoren også roterer med den genererede spænding, der ændres i tandem. Det er så regulatorens rolle at styre og levere den passende spænding til de forskellige elektriske belastninger samt at sørge for, at batteriet er opladet.

Hvad kan gå galt, og hvordan man løser det

Først skal batteriet være fuldt opladet (12,6 volt eller derover), og batterikabler, klemmer og kabinet skal være i god og ren stand. Så start med en visuel inspektion og ydeevnetest, før du inspicerer ladesystemet.

Kontrol af spændingsfaldene på de positive og negative sider giver nyttige tips til at finde skjulte problemer, der kan forårsage opladningsproblemer. Spænding løber altid ad den bane, der har den laveste modstand. Hvis der er en høj modstand et sted i den positive eller negative side, burde det derfor kunne detekteres vha. et multimeter.

Hvis der er en spændingsaflæsning på mere end 0,2 volt ved spændingsfaldstestens positive side (udgangskredsløb), indikerer det, at der er for stor modstand et sted i den positive side. Så kontroller, at alle ledninger og stikben/klemmer er intakte, rene og korrosionsfrie.

Hvis der er en spændingsaflæsning på mere end 0,2 volt ved spændingsfaldstestens negative side (jordkredsløb), skal du sørge for, at alle jordforbindelser og kontaktområdet er rene og korrosionsfrie. Sørg også for, at der ikke er knækkede, løse eller manglende jordpunkter/stropper mellem motor og chassis.

Men hvis der er en spændingsaflæsning på mindre end 0,2 volt under disse spændingsfaldstest, skal du fortsætte med yderligere elektriske test.

Hvad er generatorens outputstrøm?

Inspektion af reguleret spænding – Kør motoren ved ca. 2000 omdr./min., og kontroller den regulerede spænding ved generatorens outputstuds (B+), når strømoutput når ca. 10 A (se de teststandarder og værdier, der er angivet af den relevante køretøjsproducent).

Måling af outputstrøm – Drej forlygterne til fjernlys og varmeblæserens kontakt til høj osv., og mål igen outputstrømmen med motoren ved ca. 2000 o/min. Strømmen skal være lig med eller over standardværdierne angivet af den relevante køretøjsproducent.

Advarsel: Standardværdierne varierer afhængigt af køretøjsproducenten, så se den relevante producents servicemanual for specifik information, der svarer til generatorens specifikationer.

Er nogen sikringer eller smeltbare forbindelser åbne?

Tjek sikringerne i alle sikringsboksene. En åben sikring indikerer kredsløbsproblem(er), som kan påvirke ladekredsløbet. Der kan også være flere smeltbare forbindelser, der styrer batterispændingen til køretøjets elektriske kredsløb. Hvis en smeltbar forbindelse er åben, vil forsyningsspændingen gå fuldstændig tabt til alle elektriske systemer eller til det eller de elektriske kredsløb, som den åbne forbindelse styrer. Tjek instruktionsbogen eller køretøjsproducentens servicemanual for placeringen af hver smeltbare forbindelse.

Er generatorens drivremsspænding inden for specifikationerne?

Kontroller spændingen og tilstanden af generatorens drivrem.

Hvis drivremmen er for løs, vil den glide rundt om remskiven og få generatoren til at oplade uregelmæssigt eller slet ikke, og hvis den er for stram, vil indvendige lejeskader forårsage for tidlig generatorfejl.

Remmens tilstand kan også påvirke overførslen af kraft fra motorens krumtapremskive til generatorens remskive og forhindre generatoren i at oplade batteriet korrekt. En drivrems levetid varierer afhængigt af brugsbetingelserne, men det anbefales at udskifte drivremmen ved udskiftning af generatoren.

Er der en alternativ måde at kontrollere, om generatoren virker eller ej?

En anden måde at kontrollere generatoren på er at bruge et bærbart/håndholdt oscilloskop. Observation af "bølgemønsteret" kan identificere åbne eller kortsluttede dioder samt problemer i statorspolen. Eventuelle uregelmæssigheder i bølgemønsteret betyder, at der er en eller flere åbne eller kortsluttede dioder og/eller statorviklinger. De fleste af de moderne generatortestbænke har mulighed for at kontrollere bølgemønsteret og detektere eventuelle defekte dioder.

Kan en generator svigte på grund af dårlige ledninger/jordkontakt eller løs forbindelse?

En dårlig ledning eller jordkontakt øger modstanden og forårsager et spændingsfald i de elektriske kredsløb, hvilket reducerer strømflowet gennem ladekredsløbet. Det betyder, at batteriet ikke er i stand til at blive fuldt og korrekt genopladet, hvilket får generatoren til at blive ved med at oplade med en højere hastighed end normalt, og dette kan forårsage overophedning og for tidlig generatorfejl.

Et andet almindeligt problem, der forårsager fejl, er en løs batterikabelforbindelse til generatoren, hvilket resulterer i intermitterende eller ingen opladning sammen med en misfarvet og/eller smeltet udgangsstudsterminal (B+) for generator.

Hvad kan være årsagen til gentagne generatorfejl?

Den kan være forårsaget af en eller flere udbrændte dioder på grund af et åbent kredsløb eller en høj modstand mellem generatorens output (B+) og de positive (+) batteriforbindelser. I sådanne tilfælde vil ladestrøm flyde gennem dioderne fra en alternativ rute mod batteriet, hvilket forårsager for stort strømflow gennem dioden, og dette medfører overophedning og svigt. Foretag derfor en grundig inspektion og spændingsfaldstest for at isolere eventuelle problemer.

En lignende effekt kan forekomme, når generatoren er tvunget til at oplade et afladet batteri, eller når batteriet er i stand til at blive opladet, men ikke er i stand til at yde normal modstand. I sådanne tilfælde vil generatoren blive bedt om at oplade batteriet til den maksimale norm og vil blive overbelastet i længere perioder. Dette vil få generatoren til at overophede, og dioderne, såvel som statorviklingerne og forbindelserne inde i enheden, kan blive beskadiget og svigte. Kontroller derfor batteriet omhyggeligt, og udskift det om nødvendigt.

Hvad kan være de andre grundlæggende årsager til generatorfejl på grund af en eller flere dårlige dioder?

En anden almindelig årsag til generatorfejl på grund af en eller flere dårlige dioder i ensretteren er omvendt polaritet. Anvend derfor ALDRIG omvendt polaritet på generatoren, da det kan få dioden/dioderne til at eksplodere, smelte eller blive perforeret af højt strømflow og fejle.

Derudover kan dioden/dioderne også blive alvorligt beskadiget, hvis batteriet afbrydes, mens motoren kører, eller under en chokstart.

Hvad er de vigtigste funktioner at være opmærksom på ved valg af en eftermarkedsgenerator?

Køretøjsproducenter angiver adskillige OE-delnumre for deres generatorer, hvilket er grunden til, at eftermarkedsleverandører konsoliderer deres sortiment så meget som muligt. En udskiftningsgenerator behøver ikke at ligne den originale enhed, men den skal give et tilsvarende output samt have samme remskivespecifikationer og monteringsgrænsefladedimensioner.

De vigtigste nøglefunktioner er:

  • Lang levetid og vedligeholdelsesfri
  • Regulatortype er nøglefunktionen på grund af egenskaber for spændingsregulering
  • Remskivetype, diameter og antal ribber
  • Dimensioner for monteringsgrænseflade såsom placering af fastgørelsesøjer, fastgørelseshuldiametre, ledningsstik osv.
  • Den aktuelle outputkapacitet skal opfylde køretøjets krav

Advarsel: Brug aldrig en generator med lavere strømoutputkapacitet til et køretøj, der kræver en generator med højere kapacitet. Brug for eksempel ikke en 80 A-klassificeret generator til et køretøj, der kræver en 120 A-generator, da overbelastning af den vil forårsage for tidlig fejl.

DENSO-generatorer

DENSO har været banebrydende inden for nye generatordesign, der er i stand til at producere mere elektrisk strøm mere effektivt, men alligevel i en mindre, lettere enhed. I 2000 introducerede DENSO f.eks. verdens første SC-generator (Segment Conductor) ved hjælp af en rektangulær leder til dens statorspole.

Vigtige fakta

  • Helt nye varer i æske (ingen genfremstillede dele) og ingen basisgebyrer
  • Sortimentet omfatter konventionel, Type III (generator med lille intern ventilator) og SC-typer
  • Maksimal effektivitet ved at tilbyde små og lette enheder, samtidig med at de leverer de højeste outputs


Yderligere oplysninger om DENSO Eftermarkedsprogrammet findes online på: www.denso-am.eu

 

DENSO Europe B.V.
Hogeweyselaan 165
1382 JL Weesp
Netherlands

Kontaktperson

Rune Bargholz Molt Wengel
Sales Executive Nordics
+45 31535444 r.wengel@eu.denso.com

Send til en kollega

0.047