Bremser i elbiler er fulde af teknologi
Elbiler stiller særlige krav til bremsesystemet.
Bilerne er tungere på grund af batterierne, drejningsmomenterne er højere, accelerationen kraftigere.
Det vil medføre øget slid på bremseskiverne og bremseklodserne under opbremsningen - skulle man tro.
På den ene side, ja, men de mekaniske bremser aktiveres betydeligt mindre end i biler med forbrændingsmotorer på grund af konstruktionen. Nøgleord: regenerativ bremsning.
Afhængigt af kørselsforholdene styres eller understøttes elbilens deceleration i det mindste delvist af elmotorernes generatorfunktion i form af energigenvinding (rekuperation).
Eksperter taler om omkring en femtedel mindre bremsefunktion i elbiler.
Bremseklodserne udsættes derfor ikke for øget slid. Tværtimod: Da de to friktionsparter, bremseklodserne og bremseskiven, ikke er i funktion permanent, har klodserne tendens til at ældes hurtigere og kan blive såkaldt glaserede. Der kan dannes rust på bremseskiverne. Dette resulterer i materialerelaterede vibrationer og støj som skrig eller slæbelyde.
Hent mere viden og vær godt klædt på når dine værstedskunder spørger ind til bremserne på el-bilen.