Årsager til fejl i tændspolen
Selvom tændspoler af originaludstyrskvalitet (OE), som dem, der fremstilles af DENSO, er ekstremt pålidelige, kan selv de allerbedste produkter begynde at fungere mindre effektivt over en længere periode og til sidst bryde sammen. Hvad skal teknikere være opmærksomme på?
Selvom en tændspole, der svigter fuldstændig, betyder, at systemet ikke kan generere den gnist, der er nødvendig for at antænde luft/brændstof-blandingen i forbrændingskammeret, er der ofte advarsler før dette, der indikerer potentielle problemer, som ejerne skal få en kvalificeret fagmand til at undersøge, før der opstår et nedbrud.
Hvis en tændspole identificeres som defekt, er det værd at undersøge årsagerne til, at den kan svigte, for at undgå, at en erstatning også svigter, da det kan hjælpe teknikerne med korrekt at identificere, hvor fejlen opstår, når de diagnosticerer systemet. Køretøjsproducentens anvisninger for tændingssystemet bør dog altid være det første referencepunkt.
Årsagerne til tændspolefejl kan sammenfattes under fire hovedoverskrifter: interne kortslutninger, mekaniske skader, kontaktfejl og fejl i spændingsforsyningen. Interne kortslutninger kan være forårsaget af spændingsoverbelastning på grund af et beskadiget eller slidt tændrør, fejl på en elektronisk styreenhed, generel slitage, der resulterer i reduceret spoleisolering, eller overdreven varme og unormale motorvibrationer. Når det drejer sig om mekaniske skader, skyldes det som regel olielækage fra ventildækselpakningen, som nedbryder isoleringen, men det kan også være gnaverbid fra uvelkomne gæster! Kontaktfejl skyldes generelt vandindtrængning i tændrørsfordybninger og problemer med spændingsforsyningen på grund af et svagt eller svigtende batteri eller defekte ledninger.
Symptomerne omfatter ingen forbrænding, advarselsindikatoren for motoren tændes, motoren bliver ved med at gå i stå, dårlige køreegenskaber, vanskelige startforhold i koldt vejr og nedsat brændstofeffektivitet.
Hvis motoradvarselslampen for diagnosefejlkode (DTC) lyser, skal der udføres en visuel kontrol, før der monteres en udskiftning. Kontrollen bør omfatte mekaniske skader, såsom revner og kulstofspor på tændspolehuset, korroderede eller slidte stik og kabler i ledningsnettet, tab af batteristrøm til tændingssystemet samt olie- eller vandforurening overalt i tændingssystemet.
Den mest almindelige DTC-fejlkode, når man bruger et OBD II-diagnoseværktøj til biler, er P0351 (Tændspole 1 Fejl på primært/sekundært kredsløb). Koden P0351 er gyldig for tændspolen i cylinder ét, men hvis der opstår et lignende problem i cylinder to, vil koden f.eks. være P0352, eller P0353 for lignende problemer i cylinder tre osv.
Men ud over en defekt tændspole kan kode P0351 også have flere andre årsager, f.eks. problemer med tændingskredsløbet, fejl i tændrør eller tændrørskabler, en åbning eller kortslutning i tændspolens ledningsnet, et defekt tændspolestik, en vakuumlækage i indsugningsmanifolden eller en ophobning af kulstof i gasspjældets luftpassager. Disse faktorer understreger yderligere vigtigheden af, at teknikere, der udfører en reparation, korrekt identificerer årsagen til problemet i stedet for blot at udskifte den første komponent i processen.
DENSO Aftermarket tilbyder den uafhængige service- og reparationssektor et udvalg af tændspoler i OE-kvalitet, som omfatter blok-, fordeler-, stick- og COP-typer og kan derfor imødekomme behovene for mange anvendelser.
For hurtigt at identificere den korrekte tændspole til udskiftning kan du besøge DENSO's hjemmeside.
Yderligere oplysninger om DENSO's tændspolesortiment findes på produktsiden for tænding.