23948sdkhjf
Del siden
Annonce

DENSO sprøjter liv i dieselteknologien

DENSO er verdensførende inden for dieselteknologi og var banebrydende for CRS (Common Rail System) i 1995 – en innovation, der er afhængig af præcis og pålidelig brændstofindsprøjtning for at fungere med maksimal effektivitet

Ud over de højtrykspumper, der er nødvendige for at levere brændstoffet med det krævede tryk til den nuværende fjerde generation af CRS, er forsyningen til forbrændingskammeret også afgørende for effektiviteten. Selvom brændstofinjektorens funktion ikke har ændret sig gennem CRS-udviklingen, har brændstoftilførslens kompleksitet udviklet sig betydeligt, især hvad angår spredningsmønsteret og spredningen af brændstofdråberne i kammeret for at maksimere forbrændingseffektiviteten. Det er dog den måde, de kontrolleres på, der fortsat gennemgår den største forandring.

Efterhånden som emissionsstandarderne verden over blev stadig strengere, blev rent mekaniske injektorer afløst af elektronisk styrede versioner, de første magnetstyrede elektromagnetiske typer, hvorefter halvlederstyrede piezo-injektorer også blev introduceret

 

Piezo-injektorer kan udføre flere injektioner pr. cylinderslag end en solenoidaktiveret version under højere brændstoftryk, hvilket forbedrer forbrændingseffektiviteten yderligere, men den seneste injektor-innovation er DENSO's i-ART (Intelligent-Accuracy Refinement Technology).

i-ART er et system, der automatisk foretager korrektioner, så brændstofindsprøjtning udføres med de korrekte egenskaber. Hvor konventionelle common rail-systemer til dieselindsprøjtning har en enkelt trykføler til styring af injektorerne, har i-ART en kombineret brændstoftemperatur- og trykføler med en mikroprocessor fastgjort til toppen af injektoren for at registrere tryk- og temperaturændringer under brændstofindsprøjtningen. Disse oplysninger sendes tilbage til den elektroniske styreenhed (ECU), som korrigerer variationer i indsprøjtnings-egenskaberne, f.eks. hastigheden.

 

Trykket registreres direkte af injektorerne under brændstofindsprøjtning, og trykdata sendes til ECU'en som feedback. Forskellen mellem de faktiske data for brændstofindsprøjtningens tryk, der er opnået af ECU'en, og modellens brændstofindsprøjtnings-hastighed korrigeres, og resultatet afspejles i injektor-aktiveringskommandoen. Ændringer i mængden af indsprøjtet brændstof, der opstår på grund af variationer i brændstoftemperaturen, korrigeres også samtidigt, og de genererede data gemmes i hukommelses-IC'en, der er indbygget i injektoren. Kort sagt betyder det, at injektor-outputtet er garanteret i hele injektorens livscyklus.

Derved kan i-ART-injektorer levere det optimale brændstofniveau med en præcisionstid på 10 millisekunder, hvilket giver mere præcis forbrænding, lavere støj, hvor man undgår bank, der også er kendt som ukontrolleret detonation. Dette gør det også muligt løbende at overvåge og tilpasse brændstofindsprøjtningen pr. forbrænding i hver cylinder og betyder, at den også selvkompenserer i løbet af sin levetid

i-ART-teknologien blev først introduceret som en originaludstyrs-løsning (OE) i 2012 til Toyota Hilux, mens Volvo var den første europæiske bilproducent, der tog den i brug. Derudover har DENSO ikke blot indarbejdet det i sin fjerde generation af piezo-injektorer, men også udvalgte solenoid-aktiverede versioner af samme generation.

Selv om fjerde generation af CRS-service og -reparation kan og bør udføres af den uafhængige sektor, kan brændstofpumper eller injektorer, der er gået i stykker, i øjeblikket ikke repareres og skal derfor erstattes med nye dele af matchende OE-kvalitet leveret af velrenommerede producenter, som f.eks. som DENSO. www.denso-am.eu 

 

 

DENSO Europe B.V.
Hogeweyselaan 165
1382 JL Weesp
Netherlands

Kontaktperson

Rune Bargholz Molt Wengel
Sales Executive Nordics
+45 31535444 r.wengel@eu.denso.com

Send til en kollega

0.063