23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Dyk ned i DENSOs mangeårige historie

Fatiha Laauich, DENSOs paneuropæiske marketingchef, deler i anledningen af virksomhedens 75-års jubilæum nogle af dens højdepunkter, vigtige resultater og milepæle og reflekterer over, hvad fremtiden vil bringe for den globale producent af originaludstyr (OE) og systemleverandør.

DENSO har en mangeårig historie, der nu spænder over 75 år, så hvordan har virksomheden udviklet sig henover årene?

Fatiha Laauich (FL): “I 1949 blev NIPPON ELECTRICAL EQUIPMENTS CO. LTD udskilt fra Toyota Motor Co. Ltd og etablerede sig som en separat enhed, oprindeligt kaldet NIPPONDENSO, før navnet blev ændret til DENSO i 1996. Gennem 1950’erne og 1960’erne skabte DENSO grundlaget for det nuværende selskab gennem en udvidelse af dets serviceanlæg, tekniske centre og produktionsanlæg. DENSO etablerede desuden sin “Quality First” kultur, som kulminerede med at virksomheden blev tildelt Deming Prize i 1961.”

“1970’erne og 1980’erne var spændende årtier, der bød på international ekspansion og åbningen af det europæiske hovedkvarter i Holland i 1973.”

“75 år og 39.000 patenter senere består DENSO nu af 193 virksomheder i 35 lande, men virksomhedens mål er stadigt revolutionerende, og produkterne anvendes stadig af millioner af mennesker verden over.”

Hvad er nogle af de vigtigste teknologiske fremskridt, som DENSO har leveret gennem de forskellige årtier, og hvilken betydning har de i dag?

FL: “Der er så mange, men her er nogle eksempler:

1974 – Opfandt det første tændrør med en platinelektrode på 1,1 mm.

1975 – Verdens første tændrør med U-rille-elektrode.

1991 – Opfandt det første glødetændrør med keramisk varmeelement.

1994 – Oprettelse af QR-koden.

1996 – Opfandt den første plug-in luftmasseføler.

2010 – Introducerede de første hybride og flade viskerblade til eftermarkedet og opfandt Twin Tip tændrøret.

2012 – Verdens første varme-, ventilations- og aircondition (HVAC)-system, der udelukkende opvarmer eller afkøler førerområdet og med separat styring af klimaet i tre forskellige kabinezoner.

2013 – Opfandt common rail-dieselindsprøjtningsystemet med et indsprøjtningstryk på 2.500 bar, hvilket øger brændstofeffektiviteten med op til 3 % og samtidig reducerer partikler med op til 50 % og nitrogenoxider med op til 8 %.

2016 – Opfandt den første NOx-luft/brændstof integrerede Lambdasonde.”

Kan du nævne nogle af de store udfordringer, som DENSO har stået over for, og hvordan virksomheden har overvundet dem?

FL: “I 1933 blev der etableret en bilafdeling under Toyoda Automatic Loom Works, Ltd. (nu Toyota Industries Corporation), og to år senere bad den administrerende direktør, Kiichiro Toyoda, Ryuichi Suzuki (som senere ville blive en del af DENSOs bestyrelse) om at tage udfordringen op med en intern produktion af elektrisk udstyr. Det viste sig dog yderst vanskeligt at udvikle dette udstyr internt, og der var en voksende opfattelse af, at det at ikke var virksomhedens opgave at skulle fremme intern produktion af dette udstyr. Men Suzuki overtalte Toyoda til at lade ham at fortsætte sine bestræbelser og efter et stykke tid, resulterede Suzukis, og de unge ingeniører i hans teams, entusiasme og vedholdenhed i, at man officielt indførte elektrisk udstyr i Toyota køretøjer, hvilket banede vejen for NIPPONDENSO i 1949.”

“I dag står DENSO også over for en række udfordringer, såsom klimaforandringer og beskyttelse af miljøet. For at kunne løfte disse udfordringer har DENSO udarbejdet en liste over forpligtelser, der inkluderer ZERO-visionen (om nulemissioner og nul dødsulykker i trafikken), og virksomheden prioriterer sine ressourcer på aktiviteter der er “Grønne” og giver “Tryghed”, hvilket betyder, at man er til for at tjene planeten og dens befolkning.”

Hvordan sikrer DENSO, at virksomhedens produkter til eftermarkedet opfylder de samme høje standarder som dem, der leveres som OE?

FL: “DENSO er bundet af sit “Quality First”-princip i fremstillingen af sine produkter, og baseret på oplysninger fra kunder indsamlet af salgs- og teknologiafdelingerne, bestræber DENSO sig konstant på at sikre, at vores kunder er tilfredse med det niveau af kvalitet, vi leverer.”

“For at kunne levere de bedste produkter til kunder over hele verden har DENSO-koncernen desuden etableret tekniske centre i Japan, USA, Tyskland, Thailand, Kina, Indien og Brasilien, hvilket har gjort det muligt for koncernen at skabe en global struktur, der muliggør produktudvikling, kvalitetstest og kvalitetsvurdering i overensstemmelse med kravene i de enkelte regioner.”

“Der stilles garanti for kvaliteten af dele til eftermarkedet, fordi hver enkelt komponent, der forlader en af DENSOs fabrikker, designes med præcision, fremstilles efter eller udover de strengeste OE-standarder og underkastes strenge sikkerheds- og funktionstest. Det handler i sidste ende om kvalitet – det er det, DENSO-brandet står for.”

I takt med at bilbranchen fortsætter med at følge udviklingen, som f.eks. elektrificering, avancerede førerassistentsystemer (ADAS) og endda selvkørende køretøjer, hvordan tilpasser DENSO sig til at kunne fastholde sin førerposition?

FL: “DENSO planlægger at investere EUR 63 mia. i forskning og udvikling i løbet af det næste årti, hvilket er i tråd med målet om at opnå nulemission og nul dødsulykker i trafikken inden for mobilitets- og samfundssektoren. De vigtigste investeringsområder er:

Elektricitetsteknologier: Udvikling af avancerede elbilsystemer.

Selvkørende køretøjer: Forbedring af sikkerheden og effektiviteten af teknologier til selvkørende køretøjer.

Tilslutningsmuligheder: Innovation inden for V2X-kommunikationssystemer.

Kunstig intelligens (AI) og datadrevne teknologier: Udnyttelse af AI til smartere billøsninger.

Grønne teknologier: Fokus på at reducere virksomhedens miljøpåvirkning og fremme bæredygtighed.

Væsentlig udvikling inden for OE omfatter:

Udvikling af højtydende elektriske drivlinjer og komponenter.

Innovation inden for batteriteknologi for at forbedre energitæthed og opladningshastighed.

Introduktion af avancerede temperaturstyringssystemer til elbiler.

Udvidelse af produktionsmulighederne for elmotorer for at understøtte den stigende efterspørgsel efter elbiler.

Integration af vedvarende energikilder i køretøjssystemer for at forbedre den samlede effektivitet.”

“I 2023 blev 16 af DENSOs europæiske produktionsvirksomheder CO2-neutrale i forhold til Scope 1- og 2-emissioner, hvilket er i overensstemmelse med DENSO-koncernens strategi om at være “Grøn” og skabe “Tryghed”. Som en del af sin fremtidige strategiske vision ønsker DENSO at dens produktionsaktiviteter bliver CO2-neutrale uden brug af CO2-kreditter inden 2035.”

Hvordan støtter DENSO sine professionelle motorfabrikker og -forhandlere i form af uddannelse og produktkendskab for at sikre, at de kan tjene deres kunder bedst muligt?

FL: “DENSO har et team af repræsentanter inden for salg og teknik, der samarbejder med engroskunder for at hjælpe og rådgive teknikere om bedste praksis og monteringsproblemer. DENSO har desuden en omfattende teknisk onlineressource, hvor brugerne har adgang til at dele data og kataloginformation, men også en stor mængde teknisk indhold, herunder videoer og præsentationer.”

“På denne portal kan teknikere tilmelde sig League of True Mechanics (LOTM)-konkurrencen, som er en populær tværeuropæisk konkurrence, der kombinerer løbende onlinetræning med sund konkurrence for at finde en regional, og derefter en samlet europæisk, vinder.”

“For at sikre, at både konkurrencen og materialet forbliver relevant, tilføjes nye træningsmoduler hvert år, og i år har vi et nyt hybrid- og elbilselement, der forklarer alt det grundlæggende, og hvordan man arbejder sikkert med disse køretøjer. Med dette kursus ønsker DENSO at hjælpe med at støtte uafhængige værksteder, når de skal træde ind i den nye elektrificeringsæra, som ellers kan udgøre en betydelig udfordring i forhold til at holde trit med de færdigheder og den viden, der er nødvendig for at kunne udføre arbejdet sikkert og tilfredsstillende.”

I forbindelse med fejringen af DENSOs 75. års jubilæum, hvilke fremtidige mål eller ambitioner har virksomheden?

FL: “DENSO ønsker at gå fra at være en “Tier 1-leverandør, der understøtter bilindustrien” til en “Tier 1-leverandør, der understøtter et mobilitetscentreret samfund”. Og med dette i tankerne ønsker DENSO introducere tre initiativer:

1) Udvikling af mobilitet

DENSO fokuserer på at forbedre sin elektrificeringsforretning ved at øge produkternes konkurrenceevne, udvide produktsortimentet og strømline sine produktionsprocesser for at opnå bæredygtig vækst og skabe innovation inden for bilteknologi. Virksomheden deltager også aktivt i udviklingen af autonom kørsel og ADAS med et stærkt fokus på at øge produkternes konkurrenceevne og teknologiske udvikling.

2) Styrkelse af grundlæggende teknologier

DENSO ønsker at fremskynde teknologisk udvikling gennem globale strategiske partnerskaber og samarbejder for at fremme teknologiske muligheder med fokus på at styrke ekspertise inden for halvledere og software, der understøtter fremskridt inden for mobilitet og skaber ny værdi.

3) Skabe ny værdi

DENSO fokuserer på at udvide sin nye værdiforretning med stor vægt på kommercialisering i bilbranchen samt fødevare- og landbrugssektoren. Virksomheden ønsker at udvikle nye værdiforretninger, især ved at udnytte bilteknologier og udforske kommercialisering inden for forskellige områder. Dette omfatter at gå ind i brintbranchen og anvende produktionsprincipperne på fødevare- og landbrugssektoren.”

Yderligere oplysninger om DENSO Aftermarket-programmet findes online på: www.denso-am.eu

 

DENSO Europe B.V.
Hogeweyselaan 165
1382 JL Weesp
Netherlands

Kontaktperson

Rune Bargholz Molt Wengel
Sales Executive Nordics
+45 31535444 r.wengel@eu.denso.com

Send til en kollega

0.063