Husk kompressorolien, lyder budskabet fra DENSO
Den olie, der blandes med kølemidlet i et køretøjs airconditionkredsløb, er afgørende for hele systemets, men især kompressorens, fortsatte driftssikkerhed og ydeevne. Så vigtigheden af at bruge den helt rigtige olie i den rigtige mængde må aldrig undervurderes
Uden olie i airconditionanlægget (A/C) vil kompressoren holde op med at virke. Derfor er olien vigtig i A/C-anlægget. Ligesom moderne motorer kræver en helt specifik olie, skal A/C-systemer også have en specifik kompressorolie for at sikre, at kompressoren fungerer under alle forhold.
For at understrege vigtigheden af dette budskab gør DENSO, som pioner inden for airconditionanlæg og den foretrukne leverandør til mange bilproducenter på verdensplan, opmærksom på, at de har tre typer af førsteklasses olie i deres program af smøremidler til A/C-anlæg. De er specifikt udviklet til at opfylde kravene i DENSOs forskellige kompressorer, som alle kommer fra fabrikken fyldt med den korrekte olie, og det er den eneste olie, der ikke gør garantien ugyldig.
Det er vigtigt at se på de tre olier hver for sig, fordi ikke alle olier og kølemidler kan blandes, selv om nogle mener det modsatte, hvilket sår tvivl om effektiviteten af en “universel” A/C-olie. Her er det også værd at minde teknikerne om, at kølemidler heller ikke må blandes.
DENSO ND-oil 8 er en PAG 46-formulering (dette angiver dens basisolietype og viskositet) og er designet til mekaniske kompressorer, der bruger R134a-kølemiddel.
DENSO ND-oil 11 er en POE-formulering, som er specielt designet til elektriske kompressorer, der bruger enten R134a eller R1234yf som kølemiddel.
DENSO ND-oil 12 er en anden PAG 46-formulering, men med specifikke additiver og er til mekaniske kompressorer, der bruger enten R134a eller R1234yf som kølemiddel.
Ud over den korrekte olie er det vigtigt at have den rigtige mængde olie i AC-systemet, når man installerer en ny kompressor.
Hvis systemet er blevet skyllet, da den gamle kompressor blev fjernet, kan den nye DENSO-kompressor installeres direkte, men glem ikke at kontrollere, om mængden af påfyldt olie stemmer overens med bilproducentens specifikationer.
Hvis det ikke er nødvendigt at skylle, skal teknikerne bruge følgende beregning til at bestemme den korrekte mængde olie, der skal tappes fra den nye DENSO-kompressor:
A = Samlet oliemængde i den nye kompressor
B = Mængden af olie, der er tappet fra den gamle kompressor
C = Mængden af olie, der skal fjernes fra den nye kompressor
Hvis f.eks. den samlede mængde olie i den nye kompressor er 120 cc (A), og den samlede mængde, der er tappet fra den gamle kompressor, er 50 cc (B), så er mængden af olie, der skal fjernes fra den nye kompressor, A-B (120-50), altså 70 cc (C).
I nogle tilfælde er det dog nødvendigt at tilsætte olie, f.eks. hvis der er ét og samme varenummer for en enkelt og en dobbelt fordamper, eller hvis oliemængden i den nye kompressor afviger fra bilproducentens specifikationer. Hvis det er tilfældet, skal teknikerne kontrollere bilproducentens specifikationer for at bekræfte den korrekte oliemængde. Der skal dog aldrig tilsættes olie til kompressoren, men derimod altid til kondensatoren, tørfiltret eller fordamperen.
Når en ny kompressor er monteret, er det vigtigt at “køre den ind”, så olien fordeles korrekt og skader forhindres, umiddelbart efter, at den nye komponent er monteret.
Se monteringsvejledningen for kompressorer og vores videoer for mere detaljerede oplysninger.
Monteringsvejledning: https://assets.denso-am.eu/production/attachments/AC-Compressor-Installation-Manual-multilingual.pdf
Videoer:
Sådan beregner du kompressorens olieniveau: https://youtu.be/bd2QYbO1OEw?si=LlZXhuBB0fgPQM0J
Sådan udskiftes en A/C-kompressor: https://youtu.be/0_Gc9ikTkOY?si=uOcJ2aff38Ew43mM
Yderligere oplysninger om DENSO Aftermarket-programmet findes online på: www.denso-am.eu