Nye bremsekomponenter fra ZF Aftermarket: Bæredygtige, innovative og brugervenlige
- Bremseklodsen til elektriske køretøjer TRW Electric Blue er nu kobberfri
- Nye TRW-bremseslanger – nemmere at installere og bedre bremsefornemmelse for føreren
- En lille del med stor effekt: En ny type lave clips til bremseklodser med aktiv tilbageføring for mindre bremseslitage
ZF Aftermarket lancerer tre nye eller reviderede TRW-produkter til reparation af bremser og støtter dermed et af de vigtigste forretningsområder for uafhængige værksteder. Disse omfatter en ny, kobberfri version af TRW Electric Blue-bremseklodser, som er specielt udviklet til elektriske køretøjer. Desuden viser to nye produkter, at der kan gøres betydelige fremskridt gennem omhyggelig udvikling og udnyttelse af ZF's styrke med hensyn til originalt udstyr: det nye design for bremseslanger og den lave clips til bremseklodser med aktiv fjedertilbageføring.
Bremserne i elektriske køretøjer med batteri stiller særlige krav til bremseklodserne. De skal fungere så støjsvagt som muligt, generere minimalt slid og skal stadig have fuld friktionsevne, selv efter lang tids inaktivitet. Disse krav er blevet opfyldt af TRW Electric Blue-bremseklodsen, der er specielt designet til elektriske køretøjer, siden sin debut i 2018. |
Nu har TRW-bremseeksperter yderligere forbedret dens ydeevne med revisioner og nye egenskaber. Dette omfatter f.eks. at der ikke anvendes kobber i klodsens sammensætning. Selv om kobberindholdet i mange år har været begrænset af specifikationerne dikteret af ECE-R90-forordningerne, er det nu lykkedes ZF Aftermarket at undgå dette tungmetal helt og holdent. Desuden består TRW-bremseklodser i gennemsnit af 13 procent genbrugsmaterialer og er fri for organiske opløsningsmidler. Sammen med den yderligere slitagereduktion – den første generation af Electric Blue producerede allerede 45 % mindre bremsestøv end konventionelle friktionsklodser – reducerer de optimerede TRW-produkter i betydelig grad udledningen af forurenende stoffer til miljøet.
Desuden bruger ZF udelukkende elektricitet opnået fra vind- og solenergi i produktionsprocessen på sin fabrik i Spanien, hvor TRW Electric Blue-bremseklodserne produceres, hvilket reducerer CO2-emissionerne med 14.600 tons om året. Desuden vil alle polyætylenposer, der anvendes i emballagen i første kvartal, 2023, som en del af relanceringen af Electric Blue, blive erstattet af økologiske poser, hvilket sparer mere end ni tons plastik om året.
Men det er ikke kun med hensyn til miljøbeskyttelse, at bremseeksperterne har videreudviklet Electric Blue-produktserien. Støj, vibration og hårheds adfærd på klodsen, dvs. kørekomforten, er også blevet forbedret. Den nye generation af TRW Electric Blue-bremseklodser kan genkendes på deres nye design. Fra nu af er der over 60 versioner tilgængelige til mange elektriske køretøjer og plug-in-hybrider.
De nyudviklede TRW-bremseslanger er nu mindre, lettere og mere elastiske. Foto: ZF.
Nye TRW-bremseslanger, der er nemmere at installere
I en anden innovationshistorie har ZF Aftermarket helt og holdent nyudviklet sit udvalg af TRW-bremseslanger. En forbedret elastomer har gjort det muligt at reducere den ydre diameter fra 10,2 til 9,0 millimeter. Dette reducerer vægten med op til 15 procent, har gjort slangerne 13 procent mere elastiske og de er derfor lettere at installere. Slangematerialet med sit midterlag af ætylen-propylen-dien-gummi (EPDM) er mere modstandsdygtigt over for bremsevæske og høje temperaturer, hvilket forbedrer komponenternes sikkerhed og holdbarhed. Desuden resulterer den mere stabile konstruktion i en mindre stigning i volumen under tryk. Det giver føreren en hurtigere bremsereaktion og dermed en kortere bremselængde. Pedalfornemmelsen er også mere præcis.
For at gøre det lettere for værkstederne at bestille, bruge og montere de nye komponenter vil ZF Aftermarket fra nu af bruge de samme varenumre som for de respektive forudgående komponenter. Alle monteringsdele og pakninger forbliver også uændret. Med omkring 1400 referencer leverer ZF Aftermarket en omfattende markedsdækning. |
Lille del, stor effekt: Den nye lave TRW clips til bremseklodser
Under TRW-mærket, tilføjes et produkt, der allerede er i produktion til originalt udstyr, til eftermarkedsporteføljen i 2023: den lave clips til bremseklodser med aktiv fjedertilbageføring. Dette er en specielt formet fjeder, der klipses fast mellem bremseåget og bremseklodsen. Sådanne clips anvendes primært til at sikre bremseklodsens korrekte placering, men TRW-produktinnovationen støtter også bremsestemplets tilbagetrækningsfunktion og sikrer, at bremseklodsen ikke hviler mod skiven under kørslen. Dette undgår unødvendig slitage og reducerer emissioner af fint støv og brændstofforbrug. Samtidig øger dette den andel af den kinetiske energi, der kan genbruges i elbiler gennem genindvinding. Og sidst men ikke mindst forebygger fraværet af kontinuerlig friktion mellem bremseklodsen og skiven også støj.
Markus Wittig, chef for Passenger Car Aftermarket Business Line, understreger:
"Miljøbeskyttelse og innovation er dybt forankret i ZF Aftermarkets DNA. Vores nuværende udvidelser af porteføljen viser, hvordan vi konsekvent implementerer disse to virksomhedsmål i produktudviklingen. Dette er især vigtigt for bremseprodukter, da dette område også vil være en af de vigtigste salgsdrivere for vores kunder i elektromobilitetens tidsalder. Med produkterne fra TRW-mærket dækker vi hele den europæiske bilpark og er også på forkant med den tekniske udvikling."
ZF Aftermarket bringer en produktinnovation fra originalt udstyr til reservedelsmarkedet med den lave TRW-clips til bremseklodser med aktiv fjedertilbageføring. Foto: ZF.