KLASSIKER-LEDER: Farvel karburatorer
Vi er nået til vippepunktet – Escort BDA er ved at blive overhalet af BMW M3 som klassikernes klassiker, vurderer klassiker-redaktør, Flemming Haslund
Klassiker-magasins redaktør, Flemming Haslund, (tv) har selv kørt historisk race. Her er han sammen med Jonathon Hughes – de to kørte en Lotus Cortina i Pro/am til CHGP i 2016. Foto: PR
ER EN BMW M3 federe end en Escort BDA? Var Kris Nissens gruppe A-tunede M3 federe end Erik Høyers gruppe 2-Escort? Det er selvfølgelige to spørgsmål, der ikke kan besvares. Ligesom det ikke giver mening at diskutere om Fangio var bedre end Senna og om Senna var bedre end Schumacher. Eller Verstappen for den sags skyld.
I FØRSTE GENERATION af historiske racerbiler holdt en Lotus Cortina, evt. en Ford Anglia forrest. Anden generations stjerne var en Mk I Escort; mest af alt en 16-ventilet BDA som Erik Høyers. Eller for nørder, den 8-ventilede Twin Cam som Tom Besløs. Og dér er vi endnu.
OG DÉT SMITTER af på værdien af de historiske biler. En BMW M3 gruppe A-bils værdi tælles i millioner – og derfor er værdien af en BMW M3 gadebil også for længst stukket af.
MEN DET ER så også her i dette felt, man her og nu kan finde en fed bil, der er på vej til at blive en klassiker til mange penge. BMW M3 – E30 som den hed - er stukket af, så kig på BMW M3 den næste – E36, eller drej lidt væk fra midten af vejen og se den, der holder dér: En Ford Sierra 3-dørs.
DET ER SÅDAN det hele går – fra Cortina til Escort til Sierra.
MED SIERRA ER vi så nået ind i 1980’erne, hvor karburatorer, diagonaldæk og alt for meget overstyring allerede var gammeldags. Fra da står den på indsprøjtning, slicks og en mere lige kørestil. Og det var så det, vi lever med. Selv om en Lotus Cortina med løftet forhjul – det vil aldrig kunne slås.
Gas geben!
Flemming
Eller drej lidt væk fra midten af vejen og se den, der holder dér: En Ford Sierra 3-dørs.