UGENS LEDER: Gas geben!
Redaktør Flemming Haslund skriver sin sidste leder i Motor-magasinet - han er ikke i tvivl om vejen til mere fremgang for vores branche.
Flemming Haslund skriver sin sidste leder i Motor-magasinet. Haslund stopper som redakør den 31. august 2023, idet han har valgt at gå på pension. PR
KINESERNE KOMMER. MANGLENDE mikrochips blokerer produktionen af biler. Krigen i Ukraine sender energipriserne til himmels. Elon Musk dumper priserne. Og ikke bare kineserne – også agenterne kommer. Plus elbilerne.
MEN ÉT HAR i realiteten haft mere afgørende betydning for vores autobranches udvikling end de dramatiske overskrifter, nemlig digitaliseringen. Digitaliseringen har æren for, at det i dag er lettere end nogen sinde at gennemskue et køb. Det er godt for bilkøberen og værkstedskunden, og det er godt for værkstedets indkøber.
DET ØGER SIKKERHEDEN ved et køb. Det fører igen til større tilfredshed, der atter fører til, at flere har lyst til at køre mere i bil. Den samlede branche kan glæde sig over den digitale udvikling.
MEN MED STØRRE gennemsigtighed følger også øget konkurrence alle imellem – forhandlere, værksteder, grossister. Og at klare sig i et så konkurrencemættet marked kræver et visionært udsyn og evnen samt viljen til hurtigt fodskifte. Plus mod i øvrigt.
NU ER DET den 1. september igen – bare seks år senere - og jeg rejser mig for sidste gang fra Motor-magasinets redaktørstol. Jeg er blevet indhentet af dåbsattesten og ”mit tredje heat” kalder. Må jeg på vej ud give et råd, der er summen af alt, jeg har lært om den danske autobranche fra min udkigspost:
I MORGEN HAR vi andre kunder end i dag. I morgen har vores kunder andre muligheder end i dag. Derfor skal vi i morgen gøre noget andet end i dag. Og det kan dybest set kun gå for langsomt.
MÅSKE KAN MAN samle det i bare to ord: Gas geben! Og for mig: Ausfahrt.
Må jeg give et råd, der er summen af alt, jeg har lært om den danske autobranche?