Ugens leder: Den kinesiske tsunami
DET ER ET SPÆNDENDE tidspunkt at tiltræde som ny redaktør på et medie som Motor-magasinet, der skriver om og til den danske autobranche. Alle dem, jeg har talt med i branchen den seneste måned, byder varmt velkommen til en branche, hvor der sker store forandringer. De tektoniske plader rykker sig hurtigt og det giver rystelser i hele branchen. Men de store forandringer giver samtidig store muligheder.
EN AF DE STORE tektoniske plader, der har godt med fart på, er den kinesiske bilindustri. Det kan være svært at bevare overblikket, for det seneste år er det nærmest væltet ind i Danmark med nye kinesiske elbiler. Og der vil komme endnu flere. En del af dem vil forsvinde igen. Men om ti år vil der stå nogle stærke kinesiske bilmærker tilbage, som har erobret markedsandele i Danmark og Europa.
NÅR MAN SER PÅ salgstallene, så er der kun to kinesiske mærker, der har solgt mere end 1.000 biler indtil videre i Danmark i år. Størstedelen har endnu ikke solgt 100 biler. Men sådan bliver det ikke ved med at være. Som brancheeksperten Rene Tønder i denne udgave af Motormagasinet citerer Bill Gates for at sige: ”Vi overvurderer, hvad der kommer til at ske om to år og undervurderer, hvad der kommer til at ske om ti år”.
HVIS MAN LIGE tænker over det, så er det er lidt over ti år siden, at vi så den første Tesla model S. Og her må man sige, at Bill Gates ordsprog rammer plet. Ti år senere er Tesla nærmest i gang med at ommøblere en hel industri.
LIGE NU ER DER en kamp blandt de store importører i Danmark om at ramme de rigtige kinesiske mærker. At ramme det mærke, der kommer til at producere de bedste biler til den bedste pris. Når priserne på de kinesiske elbiler kommer længere ned, så vil danskerne akkurat som det har været tilfældet med Skoda, Hyundai, Kia og nu Tesla finde frem til, hvilke af de kinesiske mærker der leverer ”value for money”. Og så vil det vise sig, hvem der grebet de rigtige muligheder.
Om ti år vil der stå nogle stærke kinesiske bilmærker tilbage