Bilsalget fortsætter fremmarch i september
September 2023 bød på 861.062 nyregistrerede biler i EU. Det svarer til en vækst på 9,2 procent sammenlignet med september 2022. To af fire største markeder, Italien og Frankrig, voksede med henholdsvis 22,7 og 10,7 procent, mens Tyskland oplevede et mindre fald i bilsalget på 0,1 procent.
Medtages EFTA-landene (Norge, Island og Schweiz) samt UK kommer antallet af nyregistreringer i september op på 1.166.728 – en fremgang på 11,1 procent. Salget i UK er steget med hele 21,1 procent.
Det betyder, at resultatet for de første tre kvartaler af 2023 lander på 8 millioner biler svarende til en vækst på 16,9 procent i forhold til 2022. Det tyder på, at bilmarkedet er kommet sig ovenpå bilåret 2022, som var præget af leveringsudfordringer. Dog er markedet stadig ikke på samme niveau som rekordåret 2019, hvor der var blevet registreret 10 millioner biler ved udgangen af tredje kvartal.
I Danmark er der kommet 123.998 nye biler ud på vejene i de første 9 måneder af 2023, hvilket svarer til en fremgang på 14 procent.
- I begyndelsen af 2023 var det meget usikkert, hvad vi kunne forvente af bilåret. Nu har vi set fremgang måned for måned både i EU og i Danmark, hvilket vi naturligvis glæder os over, siger Mads Rørvig, adm. Direktør for De Danske Bilimportører.
Elbilsalget stagnerer
Der kom 127.149 nye elbiler ud på EU's veje i september, hvilket svarede til en stigning på 14,3 procent. Elbilerne udgjorde 14,8 procent af de samlede nyregistreringer. Det er en lille fremgang i forhold til september 2022, hvor de udgjorde 14,1 procent, men en del lavere end i august 2023, hvor elbilerne udgjorde 21 procent af salget.
Det er især i Tyskland, der trækker med. Her er af elbiler faldet med faldet 28,1 procent. De Danske bilimportører vurderer, at sker som følge af reducerede incitamenter til køb af elbiler for virksomheder.
- Elbilerne oplever fin fremgang i EU, hvilket er positivt. Danmark er et stykke foran de fleste lande i EU, men hvis det skal fortsætte, kræver det gode forudsætninger for elbilsalget. Det er helt afgørende at revurdere indfasning af registreringsafgiften på elbiler fra 2026. Tysklands bilsalg i september er et godt eksempel på, at incitamenter har stor betydning for elbilsalget, lyder det fra Mads Rørvig.
Benzinbilerne er dog fortsat de mest populære i EU med en andel på 34,1 procent af salget.
Volkswagen gruppen, bl.a. med mærkerne VW, Skoda og Audi, er de bedst sælgende i september med en markedsandel på 25 procent. Volkswagen gruppen havde i september en salgsfremgang på 9,6 procent. De fleste mærker er også gået frem – dog med enkelte undtagelser. Hyundai er faldet 5,8 procent, Ford er faldet 12,9 procent og Tesla 9,8 procent. År til dato er kun to mærker gået tilbage: Fiat og Citroen med henholdsvis 1,8 og 1,5 procent.