23948sdkhjf

Året der kommer: Brugtimport vil bidrage til elektrificering af bilparken

Der vil være pres på prisen i 2024. Det stiller krav til omstillingsparathed og godt købmandsskab, mener Jørgen Bomberg, direktør for Dansk Bilforhandler Union

Hvis man som mange, herunder jeg selv, havde troet 2023 skulle blive et år med stabilisering i brugtbilsmarkedet tog man fejl. Allerede i januar ruskede Elon Musk godt og grundigt op i bilbranchen. Historisk store prisnedsættelser på Tesla model 3 og Model Y gav genlyd i hele branchen, ikke blot herhjemme men i hele verdenen. Det blev startskuddet til et år, hvor elbilerne for alvor satte sit præg på markedet for både nye og brugte biler. Det blev også året, hvor de traditionelt store mærker blev sat under pres. Det resulterede i, at vi i dag agerer i et marked hvor bilers priser er dagspriser. Men det blev også et år, hvor det samlede brugtbilsalg oversteg de flestes forudsigelser.

Godt købmandsskab

DBFU håbede 2023 blev året, hvor politikerne tog ansvar og satte rammerne for en digitalisering af registreringsafgiftsberegning på brugt importerede og tidligere leasingbiler. Desværre blev det heller ikke i 2023, der skulle sættes strøm til en tiltrængt opdatering af værktøjskassen for Motorstyrelsen og selvanmeldere.

Et forsigtigt kig ind i krystalkuglen for 2024 viser endnu et år, der vil stille krav til omstillingsparathed og godt købmandskab.

Der er umiddelbart intet der tyder på 2024 bliver et stille år. I takt med, at de traditionelt store bilmærker er under stigende pres, ser vi et bilsalg drevet af pris og gode tilbud. Bilkøberne er blevet både mindre mærkeloyale og mindre fokuseret på at handle lokalt. I brugtbilsbranchen er hele Danmark nu din naturlige markedsplads. Det nye ”business as usual” er lig med konstant omstillingsparathed og skarpt købmandskab, noget der heldigvis kendetegner danske brugtbilsforhandlerne.

Muligheder i elbiler

Elbilerne har også sat et markant aftryk på brugtbilsmarkedet og det giver nye muligheder, men det stiller også store krav. De svingende priser og vekslende kampagner på nye elbiler, kræver et ekstra fokus på brugtbilsforhandlerens lagerstyring og sammensætning. Til gengæld giver et svigtende elbilsalg i mange EU lande gode muligheder for import af brugte, og næsten nye elbiler. Det betyder vi vil se en fortsat stigning i antallet af elbiler blive importeret af brugtbilforhandlerne. Brugtbilsforhandlerne kommer derfor også i 2024 til, at spille en væsentlig rolle i elektrificeringen af den danske bilpark.

I euforien over elbilernes indtog på det danske bilmarked må vi dog ikke glemme fossilbilerne. Trods et massivt salg af elbiler, er det stadig mere end 9 ud af 10 biler i Danmark der er enten diesel- eller benzinbiler. Disse biler vil i mange år fremover også være i flertal og præge brugtbilsmarkedet. Over halvdelen af alle brugte dieselbiler der pt. er til salg, er Euro 6 norm biler, altså biler der frit kan køre selv i miljøzonerne i de 5 største byer i Danmark. 2024 må og skal derfor også være året, hvor vi også har fokus på at den mest klimavenlige løsning med, globale øjne er, at de biler vi allerede har produceret, bliver brugt til de er udtjent.

I euforien over elbilernes indtog på det danske bilmarked må vi dog ikke glemme fossilbilerne. Trods et massivt salg af elbiler, er det stadig mere end 9 ud af 10 biler i Danmark der er enten diesel- eller benzinbiler Jørgen Bomberg, direktør for Dansk Bilforhandler Union

Digitaliseret afgiftsberegning

Arbejdet mod lige adgang til nypriser for alle og en digitalisering af registreringsafgiftsberegning fortsætter i 2024.

DBFU fortsætter arbejdet for lige konkurrencevilkår for alle i bilbranchen. Der skal være lige adgang til historiske nypriser og dermed lige vilkår for at anvende korrekte nypriser til beregning af registreringsafgift på brugt importerede og tidligere leasingbiler.

Et digitalt værktøj til beregning af registreringsafgiften på de samme brugt importerede og tidligere leasingbiler har længe været på DBFU’s ønskeliste. Vi har i flere år arbejdet på, at skabe forståelse fra politikere og embedsmænd for, at en digitalisering er en nødvendighed. Det er ganske enkelt uhørt, at registreringsafgifter, der hvert år indbringer et to-cifret milliard beløb til statskassen, stadig beregnes ud fra skøn og enkeltpersoners sammenligninger af køretøjer. DBFU vil derfor også i 2024 have fokus på at arbejde for en digitalisering af registreringsafgiftsberegningen. Det vil ikke blot gøre beregningerne mere ensartet og nemmere for såvel selvanmeldere som myndigheder, men også kunne effektivisere kontrolindsatsen, mod dem der bevidst vil snyde med registreringsafgiften.

Artiklen er en del af temaet ÅRET DER KOMMER 2024.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11