23948sdkhjf

Tesla træt af mediehistorier om tilbagekaldelser

Jævnligt skriver medier om, at Tesla skal tilbagekalde millionvis af biler. Men i de fleste tilfælde er der tale om softwareopdateringer, der klares over-the air.

Fredag skrev dagbladet Børsen en historie om, at Tesla skal tilbagekalde 2,2 mio. biler i USA, fordi de amerikanske transportmyndigheder vurderede, at skriftstørrelsen på en række advarselssignaler på infoskærmene var for lille. 26. januar skrev samme medie, at over 200.000 Teslaer skulle tilbagekaldes, da de skulle have repareret en softwareudfordring med bakkameraet. Og i december sidste år havde Finans en historie om et tilbagekald på 2 mio. Teslaer grundet problemer med køreassistenterne.

Fælles for alle sagerne er, at de pågældende problemer kunne klares med en softwareopdatering, der foregår, mens bilen holder parkeret, også kaldet Over-The-Air (OTA). Der er altså ikke tale om, at bilen skal forbi et værksted.

Det fik Teslas CEO, Elon Musk til fredag at skrive et opslag på hans eget sociale medie X (tidligere Twitter):

”Den anakronistiske formulering (Recall), svarer til, at telefoner bliver tilbagekaldt med få ugers mellemrum.”

Musk: "Misvisende begreb"

Dermed henviser han til, at smartphones jævnligt skal opdateres, når der findes fejl eller sikkerhedsrisici. Elon Musk kalder begrebet recalls (tilbagekaldelser) for direkte misvisende.

Han suppleres af Teslas vicepræsident Rohan Patel, der uddyber, at ordet "tilbagekaldelse" historisk set har været meget negativt enhver virksomhed, især for bilproducenter, fordi det ofte er forbundet med store udgifter, hvos bilerne skal have rettet en fejl på et værksted.

- En OTA-opdatering har minimal indvirkning for såvel kunder som for Tesla. Derfor giver ordet softwareopdatering måske mere mening fremfor betegnelsen tilbagekaldelse, siger Rohan Patel.

De amerikanske transportmyndigheder benytter selv ordet Recall.

100 millioner biler tilbagekaldt

Senest Teslaer rent fysisk blev tilbagekaldt var i december 2021, hvor der blev tilbagekaldt tæt ved en halv million biler verden over, efter at der var fundet fejl på bagagerumsklappens ledningsnet på Tesla Model 3.

Teslas danske talsperson, Maria Lantz, oplyser, at over 80 procent af alle tilbagekaldelser er blevet rettet via en trådløs opdatering eller af Mobil Service, hvor bilen er parkeret, således uden at bilen ikke har været forbi et værksted. For Model 3 og Model Y er det over 90 procent.

Den største sag om tilbagekaldelse af biler nogensinde er fra 2013, hvor over 100 millioner biler - herunder Honda, Toyota, Mazda, Nissan, Ford og BMW - blev tilbagekaldt over en årerække. Der var tale om airbags fra den japanske underleverandør Takata, hvor der blev rapporteret, at airbaggen kunne udløses under kørslen. Takata gik konkurs i 2017.

Det anslås at Volkswagen som konsekvens af den såkaldte dieselgate tilbagekaldte over 11 millioner biler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11