FTZ byder velkommen til årets eneste grossist-messe
Konkurrenterne stiller ikke op i år, så FTZ har hele messe-scenen for sig selv. I 2024 er FTZ nemlig den eneste autogrossist, der afholder en stor messe. Så meget desto vigtigere er det for autogrossistens direktør at kunne samle hele branchen i løbet af de to messedage i Odense.
Messen er et vigtigt samlingspunkt for branchen. Grossisten skal også skabe et rum, hvor branchen kan mødes, socialisere, netværke og vidensdele Michael Gadegaard, adm. direktør i FTZ.
- Messen er et vigtigt samlingspunkt for branchen. Grossisten skal også skabe et rum, hvor branchen kan mødes, socialisere, netværke og vidensdele, forklarer adm. direktør i FTZ, Michael Gadegaard om formålet med messen.
I disse år, hvor autobranchen gennemgår en voldsom udvikling, er det vigtigt for FTZ at vise hvad man mener, når man i den nye strategi skriver, at FTZ vil være den ultimative partner, der leverer professionelle og konkurrencedygtige løsninger direkte til og rundt om værkstederne.
Den hastige udvikling i branchen byder på både trusler og muligheder for værkstederne. Her vil FTZ hjælpe kunderne til i rette tid at opsøge mulighederne, så værkstederne kan vokse og udvikle sig.
Fokus på elbiler
Siden FTZ-messen sidste år, er antallet af elbiler på vejene vokset dramatisk. Elbilerne udgør i dag ti procent af bilparken i Danmark. Men tallet er hastigt stigende. Derfor er det siden messen sidste år blevet vigtigere for langt flere værksteder, at de er i stand til at servicere og reparere elbiler. For ellers ryger deres gode kunder videre til konkurrenterne.
- Vi ser, at en langt større andel af værkstederne tager imod elbiler. Og vi vil gerne hjælpe værkstederne med både at tiltrække og fastholde elbilkunderne, siger Michael Gadegaard, som har noteret sig, at elbilerne i løbet af det seneste år er blevet mere udbredt landet over - og ikke blot i hovedstaden. Derfor har dette års messe endnu mere fokus på elbilerne.
- På messen er der fokus på EV-markedet. Det gælder udstyr, værktøj, testere, reservedele, dæk og uddannelse forklarer Michael Gadegaard, som også peger på fjerndiagnose
En af nøglerne til, at flere værkstederne kan tage elbilerne ind er i Michael Gadegaards optik fjerndiagnose, hvor mekanikerne kan få hjælp til at opdatere softwaren på en elbil.
Vigtige skader
Med elbilernes indtog, er skadearbejdet blevet endnu vigtigere end tidligere. For mens der er mindre service og færre reparationer på elbiler, så er er med skadesarbejdet tale om et marked i vækst.
- Der skal findes endnu bedre løsninger på skadesdelen. Så vi har et stort fokus på at skaffe de dele, siger Michael Gadegaard, der ser det som en vigtig opgave nu og de kommende år, at skaffe langt flere dele til de elbiler, der ikke har samme setup på eftermarkedet som de traditionelle bilmærker og derfor også efterlader nogle muligheder for de frie værksteder.
Større og ældre bilpark
Paradoksalt nok har elbilernes massive indtog i Danmark betydet, at den danske bilpark er blevet lidt ældre. Det er godt nyt for de frie værksteder, hvor benzin-, diesel- og hybridbilerne stadig udgør langt størstedelen af de biler, der skal serviceres og repareres.
- Bilparken vokser og gennemsnitsalderen på bilerne stiger, pointerer Michael Gadegaard og konstaterer med et smil, at det kan både værksteder og grossister godt lide. For så er der flere kunder i butikken.
Michael Gadegaard tolker det som om, at forbrugerne lige nu er usikre på købet af deres næste bil. Derfor vælger de at køre lidt længere i deres nuværende bil. Det betyder flere reparationer på de frie værksteder.
Fokus på tung sektor
Et af de andre områder, som FTZ har skruet op for siden messen sidste år, er den relativt nye satsning på den tunge sektor i form af reservedele til lastbiler og busser. Derfor fylder reservedele til lastbiler væsentligt mere på FTZ-messen i år.
Satsningen på den tunge sektor er blevet godt modtaget. Især hos den del af FTZ's eksisterende kunder, som både servicerer og reparerer personbiler og trailere. For dem er det en fordel, at FTZ nu kan levere begge dele.
- Flere end 300 af vores kunder reparerer både personbiler og lastbiler. Derfor er det helt naturligt for dem, at de også kan bestille reservedele til lastbiler hos os, forklarer direktøren.
Konsolidering i branchen
Udover den teknologiske udvikling i bilerne, så er der også gang i en anden udvikling i branchen, forklarer Michael Gadegaard. En udvikling hvor FTZ gerne spiller en rolle og hjælper både de værkstedsejere, der ønsker at foretage et generationsskifte og de værkstedsindehavere der gerne vil vokse.
I samarbejde med BDO har FTZ hjemmesiden Værkstedsskifte.dk, hvor værkstedsejere kan sætte deres værksted til salg og hvor interesserede købere også kan melde sig på banen.
- Vi oplever, at flere sætter deres værksted til salg på siden og at flere gerne vil købe, forklarer Michael Gadegaard, som noterer sig, at der lige nu er værksteder, som ønsker at øge sin kapacitet.
- Dem der vil investere i fremtiden er på udkig efter værksteder, som de kan købe op, forklarer Michael Gadegaard, som forventer at kapaciteten i branchen vil være den samme, men at der vil være tale om færre og større enheder.
Der er på mange niveauer tale om en branche, som står midt i en historisk stor udvikling. Derfor ser direktøren frem til at samle branchen henover to dage i Odense. hvor værkstedsejere og mekanikere kan blive klogere på nye tiltag og produkter.