23948sdkhjf

Dansk leverandør lander stor aftale med Stellantis

Specialisten Scan Auto & Dybbroe forventer at tage større dele af markedet for skadesdele via et øget samarbejde med Eurorepar under Stellantis om originaldele.

Skandinaviens største frie leverandør af originale skadesdele (OE), Scan Auto & Dybbroe i Randers, udvider sit skadesprogram med originale skadesdele fra Eurorepar, der hører under Stellantis Gruppen.

Delene omfatter indtil videre 100 varenumre i OE-kofangere til primært person- og varebiler ældre end fire år.

Det originale Eurorepar skadesprogram hos ScanDybbroe er under kraftig udvikling, og inden længe vil skadesprogrammet også omfatte udvalgte forskærme og frontgitre.

Produkterne er udviklet og godkendt af bilproducenten selv og bliver produceret i Europa. Delene er i fuldt samme kvalitet som øvrige originaldele fra den store bilproducent – blot til en anden og mere attraktiv pris.

Delene sælges med tre års garanti, og Scan Auto & Dybbroe har haft delene til test hos udvalgte skadespartnere, som alle har godkendt såvel kvalitet som pasform.

Flere nye bilmærker

Scan Auto & Dybbroe har specialiseret sig i at levere originale reservedele til de italienske og franske bilmærker Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Fiat, Jeep, Lancia, Peugeot, Opel, Dacia og Renault. Virksomheden leverer dele til de frie og uafhængige værksteder, autoriserede forhandlere, branchens grossister, karrosseri-opbyggere m.m. I starten af det nye år, vil skadesreparatørerne også kunne bestille OE skadesdele til Ford & Hyundai/KIA hos ScanDybbroe.

Konceptet er at være lagerførende i et meget bredt originalt program, pt. med 18.000 varenumre. 95 procent af omsætning er på skadesdele og fem procent på OE monopolvarer såsom fx motorstyringsmoduler og anden elektronik, specifikke antenner eller sidespejle – også via aftale med Stellantis.

Frygter ikke genbrugsvækst

Med den udvidede samarbejdsaftale forventer adm. direktør og hovedaktionær af Scan Auto & Dybbroe, Lars Hedegaard, at få en væsentlig større andel på skadesdele på ældre biler.

- Det her er blot starten, der kommer mere til for de mange værksteder, der foretrækker en original skadesdel til lav pris som alternativ til en brugt eller uoriginal del, siger Lars Hedegaard.

Direktøren anerkender, at værkstedernes brug af netop genbrugsdele er i stigning.

- Mange værksteder ønsker at bruge en ny, original del fra os til en attraktiv pris. Genbrugsdele er ganske rigtig i kraftig vækst og vil blive en større konkurrent, hvis der kommer bedre styr på udvalg, kvalitet, logistik, håndtering og afregning fra forsikringsbranchen, siger Lars Hedegaard.

Direktøren minder om, at europæisk producerede OE-dele fra Eurorepar har et lavere samlet klimaaftryk i reparationsarbejdet end alternative dele importeret langvejs fra, typisk fra Asien.

Nu også renoveringsdele

ScanDybbroe er også i gang med et OE renoveringsprogram i kofangere og lygter, og de første biler med renoverede originale kofangere, er på landevejen. Dette nye tiltag er til fordel for både økonomi og ikke mindst det samlede klimaaftryk i forhold til ESG regnskaber.

Scan Auto & Dybbroe er generelt i vækst. Det skyldes især, at virksomhedens OE-skadesdele optræder på forsikringsbranchens system Autoflex V2 under Autotaks sammen med genbrugsdele og alternative dele.

- Det er lukrativt for os, for det er jo i Autoflex, at værkstederne finder dele til skadesreparationer. Autoflex synliggør og markedsfører i høj grad vores dele, idet vores produktprogram er integreret med forsikringsselskabernes. Det har øget vores salg de seneste år, siden vi for alvor begyndte at integrere vores systemfiler, siger Lars Hedegaard.

Færre Stellantis-biler

Direktøren er ikke bekymret over, at den danske bilimportør af biler fra Stellantis, K. W. Bruun, og de danske nybilforhandlere med Stellantis-biler er ramt på salget.

- Det er klart, at hvis andelen af Stellantis-biler fortsat går ned, så skal vi øge vores markedsandel af OE-dele for at holde eller øge omsætningen. Men der findes fortsat rigtig mange ældre biler i markedet fra Stellantis, og med den nye importør, og et spændende produktprogram, er jeg overbevist om, at den tidligere markedsandel bliver generobret.

Scan Auto & Dybbroe afsætter 90 procent i Danmark og resten af sin omsætning i Sverige, Norge og Tyskland.

Om Scan Auto & Dybbroe Group A/S

  • Er i dag en sammenlægning af selskaberne Dybbroe A/S og Scan Auto Reservedele A/S og startede oprindeligt i 1953
  • Har specialiseret sig i at levere originale reservedele til Alfa Romeo, Chrysler, Citroen, Fiat, Jeep, Lancia, Peugeot, Opel, Dacia og Renault. Ford, Hyundai & KIA implementeres i programmet i starten af 2025
  • Fører 18.000 OE-varenumre, heraf 95% skadesdele og 5% monopolvarer (styrebokse mv.)
  • Eksporterer 10% til Sverige, Norge og Tyskland
  • Beskæftiger 25 produktspecialister i de franske og italienske bilmærker og nu snart tyske/asiatiske

Kilde: Scan Auto & Dybbroe Group A/S

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066