23948sdkhjf

Autobranchen må igen i kamptøjet

Motor-magasinet mener:
DER ER MASSER AF debat i og omkring den danske autobranche i disse uger. For det ene tiltag efter det andet synes at sætte branchens aktører i gang med en større forsvarskamp. Det fik forsikringsselskabet Codan at mærke, efter at Motor-magasinet kunne afsløre deres planer om at flytte skadesarbejde til Polen. Det var en idé, de mente at have forhåndsopbakning til fra deres kunder, men en samlet autobranche fik dem på andre tanker, ligesom kunderne også vendte tomlen nedad for det særegne pilotprojekt. Derfor valgte Codan i den forgangne uge at parkere autotransporteren med skadesarbejde, inden den nåede grænsen ud af landet.

MEN NETOP GRÆNSELANDET KAN de kommende år blive udvisket endnu mere, end Schengen-samarbejdet allerede har gjort. For EU-kommissionens forslag om at gøre genregistrering af personbiler lettere, kan betyde et enormt dyk for bilsalget i Danmark, frygter mange. Og for branchen vil markedet for salg af biler i den grad bliver undermineret.

KONSEKVENSERNE ER UOVERSKUELIGE, HVIS forslaget ender som lov. Herved bliver det danske nummerplade-maskineri nærmest pensioneret, hvis det bliver muligt for danske statsborgere at køre i biler, der reelt burde høre hjemme i andre lande. For som flere brancheforeningerne påtaler i denne udgave af Motor-magasinet, hvorfor skulle man beholde DK-logoet på nummerpladerne, hvis det er billigere at ligne en polak, tysker eller svensker?

DERFOR STARTER KAMPEN FOR at bevare en registreringsafgift, som autobranchen ellers i mange år har kæmpet for at få ændret. For alternativet fra Bruxelles giver store panderynker og bekymringer både på Christiansborg og i de mange danske autoforretninger. Det kræver, at branchen igen står sammen og gør sig klar til endnu en udfordring i en tid, hvor kamptøjet dårligt når ned i skuffen, før det skal frem igen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095