Danmarks 100 bedste bilværksteder
Autobutlers brugere kårer brugernes værkstedsfavoritter. Mindre byer og kædeværksteder er i top.
4,6 ud af 5 mulige.
- Når værkstederne bliver vurderet på branchens største bedømmelsessite, er kvaliteten ofte i top. En dugfrisk undersøgelse viser, at hovedparten af de 900 tilsluttede værksteder scorer skyhøje karakterer. Mekanikerne fik i gennemsnit 4,6 ud af 5 mulige stjerner i 2014 og der er generelt langt imellem de sure bilejere, siger adm. direktør Christian Legêne.
- Vores base er på samlet over 32.000 bedømmelser af, hvordan bilejerne har oplevet deres værkstedsbesøg hos konkrete værksteder. Heldigvis er langt de fleste positive. Vores digitale tilgang til bilejerne sikrer, at en lang række spørgsmål og uklarheder bliver ordnet, inden bilejerne kører bilen på værksted, hvilket er med til at øge tilfredsheden, forklarer han.
De bedste danske værksteder bliver især rost for, at der ikke kommer skjulte ekstraudgifter, og at de er dygtige til at forklare, hvad der er galt med bilen. På toplisten er der ikke egentlige forskelle mellem regionerne, dog bliver værkstederne i København generelt ringere bedømt end værksteder i mindre byer, og det er især de store kædeværksteder, som scorer gode karakterer.
- De værksteder, der ligger øverst i år, har alle evnet at skille sig ud. Vi kan se på kommentarerne, at bilejerne først og fremmest belønner værksteder, der gør en ekstra indsats for at forklare kunden, hvad der skal laves på bilen. Derudover viser mange kommentarer, at det at holde kunden løbende orienteret, hvis der opstår ekstra arbejder vægtes højt, ligesom bilejerne sætter pris på, at får en grundig gennemgang af det udførte ved aflevering. Det er områder der vægter langt højere end en eventuel besparelse eller den samlede pris for reparationen kunden har opnået, siger Christian Legêne.
Åbne brugerbedømmelser
Autobutler.dk oplevede i 2014 en markant interesse hos danskerne for at bruge nettet til at få viden om deres biler og værkstedsbesøg før et besøg hos mekanikeren. Alene i december var der således 100.000 bilejere som brugte autobutler.dk til at læse andres bedømmelser og finde et godt bilværksted.
- Hovedparten af bilejerne ønsker først og fremmest et værksted, som de kan have tillid til - vi ser det derfor som naturligt, at der kommer fokus på de dygtigste værksteder via de åbne anmeldelser, fortæller Christian Legêne. Han mener, at systemet med åbne bedømmelser er med til at løfte den generelle kvalitet hos værkstederne.
- Rundt omkring i landet eksisterer der desværre enkelte værksteder, som ikke ønsker gennemskuelige priser og som er ligeglade med kundeservice. Men når alting bliver transparent, og kunderne på forhånd kan læse andres anmeldelser og sammenligne bedømmelserne, så bliver de enkelte værksteder langt bedre til at levere kvalitet til gavn for alle bilejere, vurderer Legêne, som opfordrer alle i branchen til at komme med på den digitale bølge.
Revolution
- Det er mere reglen end undtagelsen at vi lige tjekker nettet før vi køber en vare. Det nye er, at vi nu også bruger det for at bestille eller læse om serviceydelser. Selv om værkstedsbranchen ikke er kendt for at være den mest digitale, oplever vi en mindre revolution blandt bilejere, der i stigende grad vælger værksted baseret på andres oplevelser. Hvor man i gamle dage spurgte naboen, er ens valg i dag i langt større grad baseret på for eksempel åbne bedømmelser².
De 100 bedste værksteder hos Autobutler er alene bedømt ud fra brugernes bedømmelser i 2014. Og kun værksteder med mindst 15 bedømmelser er taget med i oversigten for at sikre, at der også er en helhedsbetragtning bag de afgivne bedømmelser.