Køreforbud for fritidscenters minibus
Leverandøren skal nu finde dokumentation for indretningen af den fem år gamle Mercedes-Benz Sprinter.
Minibussen er produceret i 2008 og blev importeret til Danmark i 2010. Den har plads til 20 passagerer og er forsynet med trepunkt sikkerhedsseler ved alle pladser.
- Da vi købte bussen i 2010, var den synet og godkendt efter alle kunstens regler. Vi har købt vores Sprinter i fast overbevisning om, at den var lovlig og har efterfølgende kørt med den i god tro. Vi forstår ikke, at den nu skulle være farlig at køre med. Nu står jeg med en bus, der har fået forbud mod at transportere passagerer, og det var vi slet ikke forberedt på, siger en ærgerlig Kurt Thomsen fra Jelling Fritidscenter.
Mangler identifikation
Det var Thomas Bilsyn i Vejle, der måtte kassere bussen til periodesyn på grund af manglende dokumentation. Indehaver Thomas Hammergaard siger:
- Jelling Fritidscenter har en fin bus, der er i god stand og har kørt med passagerer i flere år. Med Trafikstyrelsens indskærpelse omkring kontrol af sæder og sikkerhedsseler havde jeg ikke andet valg end at kassere den og udstede forbud mod kørsel med passagerer. Som synsvirksomhed er det frustrerende at kassere en god bus, der kar kørt i flere år uden problemer, og især at skulle forklare kunden det, siger Thomas Hammergaard.
Han mener, at det er problematisk, at Trafikstyrelsens regler er for uklare til, at synshaller kan foretage en korrekt identifikation og skelnen mellem de køretøjer, der er født med godkendte seler, og derfor overholder reglerne, og de busser, som er ombygget, og som derfor kræver ekstra dokumentation.
- Der findes ikke en entydig måde, der sikrer, at vi ikke kommer til at stille unødige krav om dokumentation. Som det er nu, er det op til os synsfolk at vurdere, om en bus ser original ud, og dermed som udgangspunkt er godkendt til passagerkørsel, eller om den er ombygget og derfor skal kasseres til syn, hvis ikke ejeren medbringer separat dokumentation, siger Thomas Hammergaard.
Rigtig træls
Nu er bussen kørt tilbage til leverandøren, som har lovet at hjælpe.
- Imens mangler vi en bus og ved ikke, hvornår vores Sprinter kommer ud og køre igen, så det er godt gammeldags træls, fastslår Kurt Thomsen.
Trafikstyrelsen er forelagt synsvirksomhedens kritik af de nye regler men henviser til punkt 1 i sin handlingsplan (se øvrig artikel, red.).