23948sdkhjf

Handlingsplan med 10 punkter

En enkelt politianmeldelse og tre sager om hjemkaldelse er det foreløbige resultat af Trafikstyrelsens nye markedsovervågning på børne-sikkerhedsområdet.
Transportministeren offentliggjorde den 10. september 2014 en handlingsplan, som skal styrke indsatsen mod ulovligt sikkerhedsudstyr til børn i biler og busser og ulovlig montering af udstyret.

Handlingsplanen, der bliver status-opgjort senere i 2015, er udarbejdet af Transportministeriet efter, der var konstateret et behov for en skærpet indsats på området, blandt andet på baggrund af en stikprøvekontrol foretaget af Trafikstyrelsen af busser med eftermonterede sikkerhedsseler. Samt ikke mindst efter kritik af markedsforholdene fra autobranchen, herunder Danmarks eneste crashtestcenter, Dahl Engineering i Thisted, som vi for nylig bragte en portrætartikel om.

Handlingsplanen omfatter 10 punkter, der her bringes i forkortet form (kan læses på www.trafikstyrelsen.dk):

Punkt 1: Indskærpelse over for synsbranchen, at der er behov for øget fokus på kontrol af sikkerhedsudstyr til børn, samt under hvilke omstændigheder eftermonterede sikkerhedsseler kan godkendes. Der er foretaget en revision af "Vejledning om syn af køretøjer", så der ikke bør kunne opstå tvivl om kravene til godkendt sikkerhedsudstyr. Trafikstyrelsen har afholdt detaljerede informationsmøder om synskravene med den samlede synsbranche i Øst- og Vestdanmark den 20. oktober og 3. november.

Punkt 2: Systematisk stikprøvekontrol af sikkerhedsudstyr i minibusser. Trafikstyrelsen er i færd med at kontrollere 30 tilfældigt udvalgte minibusser ombygget til transport af børn eller som handicapkøretøjer.

Punkt 3: Ekstraordinær indkaldelse til syn af 115 ombyggede busser, som ikke har meldt tilbage på synsvirksomhedernes tidligere anmodning om kontrol af, om selerne er fastgjort lovligt. Status er, at samtlige busser til såkaldt "særlig anvendelse" nu enten er bragt i orden eller afmeldt.

Punkt 4: Øget forbrugerinformation om regler, mærkning og anvendelse af sikkerhedsudstyr til børn, herunder kampagne til private institutioner og skoler. Trafikstyrelsen samarbejder med Rådet for Sikker Trafik og Kommunernes Landsforening om informationsmateriale til kommuner, skoler og institutioner, der også findes på www.trafikstyrelsen.dk

Herudover har Trafikstyrelsen udarbejdet informationsmateriale til forhandlere og importører om deres forpligtelser ved salg og markedsføring her i landet af sikkerhedsudstyr til børn i biler.

Punkt 5: Trafikstyrelsen har udsendt en guide til ombyggere om ombygning af tidligere bybusser med regler for sikkerhedsseler og eftermontering, samt om faldgruber, som autobranchen kan møder under en sådan ombygning. Informationsmaterialet findes på trafikstyrelsen.dk.

Punkt 6: Skærpet markedsovervågning af sikkerhedsudstyr til børn med 25 Stikprøvekontroller hvert kvartal hos distributører, butikker, hjemmesider, forhandlere og grossistvirksomheder. Eventuelle påbud om tilbagekaldelser af udstyr kan blive resultatet, og Trafikstyrelsen følger, om distributøren retter sig efter påbuddet. I 4. kvartal 2014 er gennemført 31 kontroller, og styrelsen behandler på den baggrund tre sager, samt en politianmeldelse.

Punkt 7: Samarbejde med Skat om, at busser, der er indregistreret første gang efter den 1. oktober 1999, og som alene er godkendt til rutekørsel, fremover, skal indkaldes til syn ved omregistrering til andre formål, f.eks. kørsel af børn i institutioner.

Punkt 8: Systematisk vurdering af, om de anerkendte prøvningslaboratorier fortsat har den nødvendige ekspertise til at kunne foretage en kvalificeret vurdering af fastgørelse af eftermonterede sikkerhedsseler. Herunder om prøvningslaboratorier er uvildige i deres testarbejder.

Punkt 9: Vurdering af, om de internationale tekniske krav til sikkerhedsudstyr til børn er gode nok og virker efter hensigten, eller om der bør arbejdes på at ændre dem. Det er Trafikstyrelsens vurdering, at de internationale tekniske krav til sikkerhedsudstyr til børn efter ECE-regulativ nr. 44 og ECE-regulativ

nr. 129 med følgende ændringer er udtryk for et ansvarligt sikkerhedsniveau, som en lang række lande har kunnet blive enige om. Men reglerne er under løbende udvikling, og Trafikstyrelsen deltager i det internationale udviklingsarbejde.

Punkt 10: Trafikstyrelsen vil udarbejde en afsluttende redegørelse til Transportudvalget i Folketinget ved udgangen af 2. kvartal 2015, hvor der også redegøres for det fremadrettede arbejde på området.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.146