23948sdkhjf

Ny Adam S for skæg

Til april kommer den hidtil hurtigste version af Opels lille Adam, Adam S hedder den. På trods af efternavnet S er den i realiteten en GTI.
Allerede efter de første kilometer, kørt ved lanceringen i 2013, stod det strålende klart: Den dér nye Opel – den kan lide at køre; og her mener jeg virkelig køre for underholdningens skyld. Hver gang en kurve nærmer sig, kan man næsten høre bilen råbe "Juhuu – et sving!"

Adam blev lanceret i 2013 med to ældre 4-cylindrede Opel-motorer, men det lå i kortene, at der var plads til langt mere moderne og kraftigere motorer.

Sidste år kom så Adam med Opels nye, meget vellykkede 3-cylindrede turbomotor – som vi også kender fra den nye Corsa – og til april i år tages så næste trin op ad motorstigen: Adam kommer med mærkets 1,4-liters turbomotor. I den store Insignia har den 4-cylindrede motor 140 hestekræfter, men her i lille Adam S er der lige skruet op for effekt-knappen – så nu er der 150 hestekræfter.

150 hestekræfter til en bil, der kun vejer 1200 kg – det rammer et vægt/kraft-forhold på 7,8 kg pr. hestekræft, hvilket er et klassisk vægt/kraft-forhold i GTI-verdenen. Således havde klassikeren Peugeot 205 GTI 1,6 med 115 hestekræfter netop dette vægt/effekt-forhold: 7,8.

Måske har det ikke været tiltænkt fra Opels ingeniørteam; men hvor det dog passer: For den begejstrede køreglæde, som Peugeot 205 fra midten af 80’erne havde, går igen i den nye Adam S årgang 2015. Dette er virkelig tilbage til rødderne – tilbage til den gang GTI var lig med hurtigt, rigtigt hurtigt ind i sving – og i øvrigt hurtigt ud igen.

Opel Adam S er i et felt for sig selv. I udlandet betragter mange de hurtigste udgaver af Fiat 500 for direkte konkurrenter, men 500 Abarth er jo ikke her i Danmark. Så derfor er der her kun én konkurrent, nemlig den lidt større, lidt stærkere og lidt dyrere Ford Fiesta ST.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078