Dansk selskab bag værksted i Polen
Planerne om at sende danske skadede biler til Polen har været fem år undervejs og er sat i værk af to danske investorer.
Kim Dalgaard-Duus oplyser til Motor-magasinet, at reparationerne kommer til at foregå på det nyopførte og topmoderne værksted, som i alt er på 1400 kvadratmeter. Da det hele stadig er nyt, står der endnu ikke biler fra Codan på værkstedet, men man satser på at lave 300 af Codans trafikskader i år, og totalt har man kapacitet til at lave op til 1000 skader årligt.
Danske investorer
Bag de store investeringer står to danskere. Henholdsvis Henrik Stürup, som har en baggrund i entreprenørbranchen, og Erik Bank Lauridsen, der har baggrund i sodavands- og chokolademælksbranchen.
Planerne er store, for ifølge Kim Dalgaard-Duus, vil man på sigt få lande som Sverige, Norge, Belgien, Holland og Frankrig til at følge trop.
Kim Dalgaard-Duus understreger, at værkstedet i Polen er et dansk datterselskab af det danske moderselskab, og at hele overskuddet flyttes til Danmark i praksis 96 procent hvor det beskattes efter gældende danske regler.
- Der vil blive faktureret fra Danmark, og dermed er der også dansk beskatning. Vores revisionsselskab er Deloitte, som også har ageret som rådgivere i processen med at sikre de gældende EU-regler for Transfer Priceing overholdes, som er samhandlen mellem to koncernforbundne selskaber, fortæller Kim Dalgaard-Duus.