Codan står fast
Forsikringsselskab kører på med pilotprojekt trods massiv kritik fra autobranchen.
- Vi kører på med pilotprojektet og evaluerer, når året er omme. Men vi lytter naturligvis efter kritikken, siger pressechef Mads Houe til Motor-magasinet.
- Vi er selvfølgelig ikke glade for opfordringer om eksempelvis at boykotte Codan og vil ikke bagatellisere kritikken, som fra autobranchen har været forventelig, fordi ikke alle aktører synes, at det er en god idé. Men vi mener, at vi er forpligtet til løbende at udvikle vores forsikringskoncepter, uddyber Mads Houe og peger på, at kritikken primært har delt sig i to områder: Bekymring for kvaliteten samt udflagning af jobs.
- Med hensyn til kvaliteten har vi netop gjort dette ud fra et kunde-perspektiv ved at udvide vores tilbud og give kunderne et frit valg, hvor vi endda opererer med tre års garanti på reparationerne i Polen, ligesom vi fortæller åbent og ærligt om muligheden. Eurogarant og FDM står på mål for kvaliteten, og vi deler gevinsten med kunden, påpeger Mads Houe.
Foretog kundeundersøgelse
- Det er klart, at det karrosseri- og lakarbejde, som bliver lavet i Polen, forsvinder fra danske arbejdspladser, men til gengæld får de danske fordelsværksteder andre roller med taksering af bilerne og sikring af logistik, ligesom lønsomheden ved de større skader over 25.000 kroner ifølge vores oplysninger ikke er så god i Danmark. Med dette koncept forventer vi dermed at kunne tilbyde vores samarbejdsværksteder en større andel af de mindre skader, hvor deres lønsomhed er bedre, siger Mads Houe.
Han oplyser, at Codan maksimalt estimerer at skulle sende 300 biler til Polen i år med skader for over 25.000 kroner hvilket i antal svarer til én procent af Codans auto-skader på cirka 30.000.
- Så selv ved en eventuel permanent ordning, hvor man måske når to procent, vil 98 procent af skaderne fortsat skulle udbedres i Danmark, understreger han.
Mads Houe oplyser videre, at Codan inden lanceringen af Polen-projektet foretog en kunde-undersøgelse, hvor 50 procent af kunderne gav udtryk for, at de ikke ønskede deres bil til Polen, mens de andre 50 procent ikke ville afvise en sådan ordning.