Danmark kæmper mod EU-leasing
EU-kommissionens forslag om genregistrering af personbiler er nået til EU-parlamentet. Christel Schaldemose (S) håber, at kommissionen selv skrotter forslaget, der vil koste Danmark dyrt i mistet registreringafgift.
Udenrigsminister Martin Lidegaard (R) opfordrer EU-kommissionens stærke næstformand, Frans Timmermans, til at sætte forslaget på den såkaldte dødsliste over unødvendige forslag, som den ny kommission vil trække tilbage.
I Bryssel holder EU-parlamentsmedlem Christel Schaldemose (S) skarpt øje med forslaget, som er vendt tilbage til parlamentet og udvalget for det indre marked og forbrugerbeskyttelse (IMCO). Det blev sidste forår sendt retur til kommissionen med anmodning om en oversigt over de skattemæssige konsekvenser for de enkelte medlemslande.
Kommissionen tonedøv
- Kommissionen siger, at der ikke er konsekvenser for det store flertal af lande, og derfor er der ingen grund til ikke at fortsætte med forslaget. De lande, hvor det har konsekvenser, kan man bare hente skatterne ind på anden vis. Det er visse medlemslande ikke enig i, siger Christel Schaldemose.
- Jeg er meget overrasket over, at der overhovedet ikke er lydhørhed for de store konsekvenser for en række lande: Danmark, Finland, Malta og Østrig, siger Christel Schaldemose.
Tyskland er også bekymret af trafiksikkerhedsmæssige årsager, fordi det bliver sværere for alle lande at finde ud af, hvilke biler der kører på vejene, hvornår skal de kaldes til syn, forsikringsspørgsmål osv.
Hurtigere genregistrering
Den kritiske holdning i ministerrådet regeringernes forsamling slår ikke igennem i EU-parlamentet, hvor man lægger vægt på at løse et problem for borgere.
- Det vil jeg gerne være med til at løse, men det skal ikke være på en måde, hvor vi trækker tæppet væk under landes skattesystemer. Hvis bilregistreringen skal ændres, skal det være Folketinget og ikke EU, som træffer beslutningen, pointerer Christel Schaldemose.
Et alternativ kunne være et krav om, at medlemslandene skal ordne genregistrering inden for eksempelvis en måned, mener hun.
- Nogle lande kan være op til et år om at genregistrere en bil. Jeg mener, at man godt kan lave et regelsæt, der presser medlemsstaterne til at genregistrere biler hurtigere uden at åbne for at kunne registrere sin bil på en helt anden måde. Det er og bliver en folketingsbeslutning, hvordan det skal fungere, understreger Christel Schaldemose.
Leasing skaber afgiftshul
EU-parlamentet skulle have haft førstebehandlet forslaget i april sidste år, men blev sendt tilbage til udvalget, mens man ventede på analysen, der nu er kommet i et såkaldt non-paper.
- Hvis det ikke lykkes at få sat forslaget på Timmermans dødsliste, vil vi prøve at ændre især forslagets paragraf 3. Denne paragraf åbner for, at biler, der er leaset i et land, lovligt kan køre i et andet land. Man må godt beskatte, men bare ikke med en registreringsafgift, som er betalt i det land, hvor bilen er hjemmehørende, forklarer Christel Schaldemose.
EU-domstolens praksis betyder, at den opkrævede afgift i givet fald skal være proportional med den tid, som bliver kørt i det pågældende land. Ergo ville man kunne køre billigere i en tysk Mercedes i Danmark, end når bilen afgiftsberigtiges fra begyndelsen.
Eldorado for bilelskere
- En vedtagelse af forslaget i dets nuværende form vil give et stort hul i statskassen, fordi mange vil selvfølgelig benytte sig af, at man kan få en nyere, større eller billigere bil ved at lease den i Tyskland eller Sverige eller for den sags skyld Polen.
Det er ikke alene bilafgifter, som er i fare. Det er også miljøreguleringen, der tilskynder danske bilister til at købe mindre og brændstoføkonomiske biler.
Christel Schaldemose har nævnt det for Frans Timmermans:
- Jeg har et håb om, at han kigger på det og trækker forslaget helt af bordet.