Bog kommer hele vejen rundt
Erhvervsskolernes Forlag er lige barslet med bogen, Fejlfinding og diagnose, og her er der gode tips både til den erfarne og lærlingen.
Langsom start
Der går nogle sider, inden man går til biddet. På disse sider remses der forskellige ting op, som er indlysende, som eksempelvis at man skal huske at få al værktøjet på plads, så der ikke bliver glemt noget i motorrummet. Man får noget overraskende også at vide, at langt løsthængende hår kan føre til uventede ulykker. Forfatteren går endda så vidt at han nævner, at den gammeldags prøvelampe er bandlyst til nutidens biler.
Logisk opbygning
Heldigvis gives der gas i resten af bogen, Fejlfinding og diagnose, hvor læseren blandt andet får en grundig indføring i det måleudstyr og de diagnosemetoder, der anvendes ved fejlfinding i de elektroniske systemer. Læseren præsenteres også for udviklingen fra det med blinkkoder og op til nutidens E-OBD, diagnose med PC, håndholdt ikke PC baseret udstyr, seriel diagnose, scope, mobilapps og break-out-box. Hver af disse nutidige ting forklares på en letforståelig måde uden udenomssnak.
Lægger vægt på frie værksteder
Bogen er for alle, men den tager særlig hånd om de frie værksteder, og her tages der udgangspunkt i Autodata. Her gennemgås opbygningen på eksempelvis blokdiagrammer, symboler, farveforkortelser, placeringen af komponenter som sikringer, relæer, komponenter, og styrebokse er med. I afsnittet, Guidet diagnose, gennemgås en fejlfinding fra A-Z, og her føres læseren gennem alle fejlfindings stadier til sletning af fejldata.
Sund fornuft er stadig vigtig
Herefter gennemgås serviceinformation samt arbejdet med diagnoseudstyr. I det sidstnævnte kapitel lægges der også vægt på at belyse fejlkodernes begrænsning. Det understreges, at mekanikeren ikke skal stole blindt på fejlkoderne, da de har deres begrænsning og specielt flere fejlkoder, kan skabe problemer. Sund fornuft og almindelig basisviden er stadig en forudsætning.
Bredt indhold
Efterfølgende gennemgås fejlfinding med og uden OBD, hvor der blandt andet er eksempler på kontinuerlige og ikke-kontinuerlige tests samt mærkespecifikke og generiske diagnosetestere. I kapitlet om fejlfinding på netværk gennemgås forskellige fejltyper, der kan forekomme i køretøjets netværk som eksempelvis CAN-bussen. Til sidst er der et kapitel om opdatering af software til køretøjets styresystem og bagerst i bogen en oversigt over E-OBD-koder og biltekniske forkortelser.
Dansk vinkel
Den er oversat fra svensk, og fagkonsulent Per Johnny Nørregaard har hjulpet med at sikre de korrekte faglige termer, ligesom han har bidraget med et afsnit om mærkespecifikke diagnosetestere.
Dommen
Man kommer som læser vidt omkring på bogens 152 sider i stort format. Indtrykket er godt, men den lange indledning kunne man være foruden. Det kunne have givet plads til endnu mere faktuel viden, og derved kunne man have dykket endnu længere ned i emnerne.
Men når det er sagt, giver bogen Fejlfinding og diagnose en grundig indsigt i moderne bilteknologi, og ikke mindst er den både logisk og pædagogisk opbygget. Anvisningerne er på fejlfindingen er konkrete, og alt er forklaret på en god og letforståelig måde. Bogen kan anbefales både til den, som besidder stor viden og til den, som gerne vil have an allround opslagsbog.
Fejlfinding og diagnose, 1. udgave 2015
Af Per-Henrik Persson
PRAXIS Erhvervsskolernes Forlag
152 sider, illustreret, hæftet
ISBN-nr. 978-87-7082-494-1
Vejledende pris 312,50 kroner inkl. moms