23948sdkhjf

Bog kommer hele vejen rundt

Erhvervsskolernes Forlag er lige barslet med bogen, Fejlfinding og diagnose, og her er der gode tips både til den erfarne og lærlingen.
Forfatteren til bogen har begge ben plantet i autobranchen, for det er civilingeniør Per-Henrik Persson, som i mange år arbejdet med bilteknisk udvikling og diagnoseteknik. Blandt andet arbejdede han som udvikler af brændstofsystemer til Saabbiler. Siden 1992 har han arbejdet i sit eget firma Infocar med produktion af webbaserede uddannelsesprogrammer inden for bilelektronik, hvor der udvikles pc-baserede diagnosekoncepter og forskellige biltekniske apps.

Langsom start

Der går nogle sider, inden man går til biddet. På disse sider remses der forskellige ting op, som er indlysende, som eksempelvis at man skal huske at få al værktøjet på plads, så der ikke bliver glemt noget i motorrummet. Man får noget overraskende også at vide, at langt løsthængende hår kan føre til uventede ulykker. Forfatteren går endda så vidt at han nævner, at den gammeldags prøvelampe er bandlyst til nutidens biler.

Logisk opbygning

Heldigvis gives der gas i resten af bogen, Fejlfinding og diagnose, hvor læseren blandt andet får en grundig indføring i det måleudstyr og de diagnosemetoder, der anvendes ved fejlfinding i de elektroniske systemer. Læseren præsenteres også for udviklingen fra det med blinkkoder og op til nutidens E-OBD, diagnose med PC, håndholdt ikke PC baseret udstyr, seriel diagnose, scope, mobilapps og break-out-box. Hver af disse nutidige ting forklares på en letforståelig måde uden udenomssnak.

Lægger vægt på frie værksteder

Bogen er for alle, men den tager særlig hånd om de frie værksteder, og her tages der udgangspunkt i Autodata. Her gennemgås opbygningen på eksempelvis blokdiagrammer, symboler, farveforkortelser, placeringen af komponenter som sikringer, relæer, komponenter, og styrebokse er med. I afsnittet, Guidet diagnose, gennemgås en fejlfinding fra A-Z, og her føres læseren gennem alle fejlfindings stadier til sletning af fejldata.

Sund fornuft er stadig vigtig

Herefter gennemgås serviceinformation samt arbejdet med diagnoseudstyr. I det sidstnævnte kapitel lægges der også vægt på at belyse fejlkodernes begrænsning. Det understreges, at mekanikeren ikke skal stole blindt på fejlkoderne, da de har deres begrænsning og specielt flere fejlkoder, kan skabe problemer. Sund fornuft og almindelig basisviden er stadig en forudsætning.

Bredt indhold

Efterfølgende gennemgås fejlfinding med og uden OBD, hvor der blandt andet er eksempler på kontinuerlige og ikke-kontinuerlige tests samt mærkespecifikke og generiske diagnosetestere. I kapitlet om fejlfinding på netværk gennemgås forskellige fejltyper, der kan forekomme i køretøjets netværk som eksempelvis CAN-bussen. Til sidst er der et kapitel om opdatering af software til køretøjets styresystem og bagerst i bogen en oversigt over E-OBD-koder og biltekniske forkortelser.

Dansk vinkel

Den er oversat fra svensk, og fagkonsulent Per Johnny Nørregaard har hjulpet med at sikre de korrekte faglige termer, ligesom han har bidraget med et afsnit om mærkespecifikke diagnosetestere.

Dommen

Man kommer som læser vidt omkring på bogens 152 sider i stort format. Indtrykket er godt, men den lange indledning kunne man være foruden. Det kunne have givet plads til endnu mere faktuel viden, og derved kunne man have dykket endnu længere ned i emnerne.

Men når det er sagt, giver bogen Fejlfinding og diagnose en grundig indsigt i moderne bilteknologi, og ikke mindst er den både logisk og pædagogisk opbygget. Anvisningerne er på fejlfindingen er konkrete, og alt er forklaret på en god og letforståelig måde. Bogen kan anbefales både til den, som besidder stor viden og til den, som gerne vil have an allround opslagsbog.

Fejlfinding og diagnose, 1. udgave 2015

Af Per-Henrik Persson

PRAXIS – Erhvervsskolernes Forlag

152 sider, illustreret, hæftet

ISBN-nr. 978-87-7082-494-1

Vejledende pris 312,50 kroner inkl. moms
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094