Portal-fight
Autobutler hilser Lasingoo velkommen, men har også betænkeligheder.
Danske Autobutlers adm. direktør Christian Legêne hilser den nye svenske søgemaskine velkommen:
- Vi forventer, at det samlede marked for bestilling af bilreparationer og service inden for få år vil være flyttet til internettet og det er derfor glædeligt, at også autobranchen nu har fået øjnene op for, at bilejerne for længst er gået online, og at branchen står foran en kæmpe udfordring i brugen af de nye digitale muligheder for hurtigere tilbudsgivning og kundehåndtering. Som værksted skal man dog huske, at det ikke længere er tilstrækkeligt blot at være online.
Virvar af værksteder
- Det gælder først og fremmest om at være på en portal, som rent faktisk hjælper ens værksted med at øge den digitale synlighed, og som kan skaffe kunder via nettet. Vi har set flere eksempler på aktører, der ikke tilbyder værksteder eller bilejere nogen egentlig værdi. Et eksempel er de sites, som blot sætter en regnemaskine til at lave automatisk beregnede tilbud. Den slags "tilbudssites" gør det umuligt for de enkelte værksteder i at differentiere sig - og gør det samtidig uoverskueligt for bilejeren som skal vælge mellem et virvar af op til 20-30 værksteder, der alle tilbyder ensartede priser, udtaler Christian Legêne.
- Hos autobutler.dk er det enkelte værksted kun i konkurrence med to andre værksteder via vores begrænsede max tre tilbud - modsat andre aktører oplever vi derfor en markant større andel af bilejerne, som rent faktisk ender med at acceptere værkstedernes tilbud. Det skyldes blandt andet at vi bruger store ressourcer på at pleje kunderne, når de kommer ind på portalen. Vi har ansatte mekanikere som gennemgår alle opgaver, før de sendes i udbud - og som dermed sikrer at de enkelte værksteder får en fair chance for at vinde opgaver, siger Christian Legêne.
Tveægget sværd
- Selv om vi hilser konkurrencen fra branchen/Mekonomen velkommen, stiller vi spørgsmålstegn ved, om der er et reelt ønske om at løfte branchen ind i en online tidsalder eller blot er tale om endnu et forsøg på at begrænse værkstedernes muligheder for at skaffe nye kunder fra alternative medier og samarbejdspartnere. I Sverige har vi desværre set, at Lasingoo.se med blandt andet Mekonomen som ejer har forsøgt at tvinge de enkelte værksteder til ikke at benytte sig af konkurrerende værkstedsportaler, udtaler Autobutler-direktøren.
- Dermed er det blevet et tveægget sværd som forhindrer den frie konkurrence, og som samtidig risikerer at gøre det mere besværligt for de enkelte værksteder at skaffe kunder via nettet. Dertil er det en kendsgerning, at man som værksted skal være meget påpasselig med, hvem man sælger sin sjæl til. Når Mekonomen går ud med tiltag som disse, er der en skjult agenda. Mekonomen vil eje værkstedets kunder, data og brand, og som uvildig portal har vi i diametral modsætning hertil den agenda, at man på autobutler.dk ejer sine egne kunder og data og som led i dette vil vi andet kvartal i 2015 lancere en ny CRM-kundeservice-løsning, der skal hjælpe værksteder med at blive endnu mere profitable blandt andet igennem fastholdelse af de kunder, vi har leveret til værkstederne via autobutler.dk, men også deres egne, siger Christian Legêne.