Også værdidebat i autobranchen
EN NY BRANCHEUDØVER, internetsitet Autobutler.dk, slår på debatsiderne bagerst til lyd for, at branchen bruger nettet og Autobutler til at kaste mere lys over, hvordan branchen hænger sammen for både udenforstående og branchens selv. Vi tager hatten af for nye initiativer på virksomhedsfronten, og er naturligvis enige i, at internettet giver gennemsigtighed, når blot man tager forbehold for, at det også på nettet kan fyge med udokumenterede påstande og halve sandheder. Alle har en interesse i at profilere sig, også under påskud om at bringe ved til værdibålet, og det er der dybest set intet forgjort i blot det foregår seriøst, fair og, ja, åbent.
PÅ SAMME SIDE fremfører autobranchens store fagforbund en kritik af landets førende synsvirksomhed om at mele sin egen kage på bekostning af den branche, virksomheden lever af. Om man skal køre til syn eller værksted først må i virkeligheden være op til forbrugerne at afgøre, alt efter forbrugerens aktuelle situation og bilens tilstand. Om det er fair at tale om frit lejde må synsvirksomhedens kunder afgøre i deres fremtidige valg af samarbejdspartner.
MANGE I AUTOBRANCHEN bestræber sig på at være ærlige og troværdige og følge den værdidebat, der igennem flere år har været ført, blandt andet her i fagbladet. Også når det gælder ældre biler, hvor holdbarhedsdatoen måske er ved at være overskredet. I tandremsagen på side fire har bilforhandleren sandsynligvis i bedste mening nedfældet den afgørende slutseddel. Vi har ikke grund til at tro andet. Det vil være klogt for ham og andre at følge de konkrete råd om køb og salg, som brancheorganisationerne udstikker omkring Købeloven. En god gang værdidebat kan faktisk være andet end højrøstet stemmeføring om penge mellem køber og sælger.