23948sdkhjf

Også værdidebat i autobranchen

ALT I MENS DET oratoriske orakel Obama kæmper med at få omsat ord til handling i USA, er vi Danmark optaget af det modsatte, nemlig en værdidebat om det danske samfunds grundpæle – fundamentet for vores hverdag, med alt hvad det indebærer af dialog og arbejde i alle afskygninger. Også i autobranchen foregår til stadighed en værdidebat om branchens gennemsigtighed, moral og placering i forbrugernes bevidsthed. Flere artikler i denne uges fagblad indeholder da også elementer af værdidebat, som alle aktører i branchen bør forholde sig til.

EN NY BRANCHEUDØVER, internetsitet Autobutler.dk, slår på debatsiderne bagerst til lyd for, at branchen bruger nettet – og Autobutler – til at kaste mere lys over, hvordan branchen hænger sammen for både udenforstående og branchens selv. Vi tager hatten af for nye initiativer på virksomhedsfronten, og er naturligvis enige i, at internettet giver gennemsigtighed, når blot man tager forbehold for, at det også på nettet kan fyge med udokumenterede påstande og halve sandheder. Alle har en interesse i at profilere sig, også under påskud om at bringe ved til værdibålet, og det er der dybest set intet forgjort i – blot det foregår seriøst, fair og, ja, åbent.

PÅ SAMME SIDE fremfører autobranchens store fagforbund en kritik af landets førende synsvirksomhed om at mele sin egen kage på bekostning af den branche, virksomheden lever af. Om man skal køre til syn eller værksted først må i virkeligheden være op til forbrugerne at afgøre, alt efter forbrugerens aktuelle situation og bilens tilstand. Om det er fair at tale om frit lejde må synsvirksomhedens kunder afgøre i deres fremtidige valg af samarbejdspartner.

MANGE I AUTOBRANCHEN bestræber sig på at være ærlige og troværdige og følge den værdidebat, der igennem flere år har været ført, blandt andet her i fagbladet. Også når det gælder ældre biler, hvor holdbarhedsdatoen måske er ved at være overskredet. I tandremsagen på side fire har bilforhandleren sandsynligvis i bedste mening nedfældet den afgørende slutseddel. Vi har ikke grund til at tro andet. Det vil være klogt for ham og andre at følge de konkrete råd om køb og salg, som brancheorganisationerne udstikker omkring Købeloven. En god gang værdidebat kan faktisk være andet end højrøstet stemmeføring om penge mellem køber og sælger.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125