23948sdkhjf

Reparationsreglen strammes

Finanslovpartierne kradser 120 millioner kroner ind for at fremme salg af nye biler på bekostning af reparation af færdselsskadede biler.
Finanslovforliget indeholder en ubehagelig overraskelse for alle værksteder, især dem der genopbygger biler. Der bliver nemlig færre skadede biler til rådighed. Til gengæld giver det salg af flere nye biler, så staten får ekstra 120 millioner kroner i registreringsafgift.

Regeringens finanslovaftale med Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne strammer den såkaldte reparationsregel med 10 procentpoint fra 65-75 procent til 55-65 procent.

Dette initiativ har ligget i den til enhver tid siddende skatteministers skuffe i mange år. For fire år siden foreslog de økonomiske vismænd at nedsætte reparationsgrænsen til 50 procent for at lede arbejdskraft over i eksporterhverv.

Finanslovpartierne konstaterer i dag, at "som følge af registreringsafgiften vil det ofte bedre kunne betale sig at udbedre skaderne på bilen frem for at anskaffe sig en anden bil, selv om dette ikke er samfundsøkonomisk rentabelt".

"Fremover skal der betales registreringsafgift, når udgiften til udbedring af skaden udgør mere end 65 procent af bilens værdi før skaden mod tidligere 75 procent. Forligspartierne er samtidig enige om, at forsikringsselskaberne skal give bilejere tilbud om kontant erstatning som alternativ til reparation, hvis udgiften hertil udgør mere end 55 procent af bilens værdi før skaden mod tidligere 65 procent. Desuden forøges bagatelgrænsen for ordningen fra de nuværende 15.000 kroner til 25.000 kroner," hedder det i forligsteksten.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.076