Ny dom om slidte bilsæder
Forbrugerne har krav på, at en vare skal kunne holde til dagligdags brug, understreger fire retssager, som FDM netop har vundet ved Sø- og Handelsretten.
- Sagerne understreger, at man som forbruger har krav på en forventet holdbarhed ved køb af en vare - i dette tilfælde at sæderne i en bil kan anvendes uden, at der kommer fnuller og udtræk ved almindelig brug, siger advokat i FDM's rådgivning Lennart Fogh, der har ført sagen for medlemmerne.
FDM opfordrer forbrugerne til at rette henvendelse til deres forhandler, hvis de har oplevet et lignende problem.
- Sagerne viser, at selvom fejlen går igen på flere biler, har forbrugerne krav på erstatning/kompensation. Derfor vil dommene også få betydning i mange andre tilfælde, hvor der opstår en produktionsfejl på en vare. En vares holdbarhed skal leve op til forbrugerens berettigede forventning, siger Lennart Fogh.
FDM vil på baggrund af de aktuelle domme se efter gennemgående fejl på biler og om nødvendigt føre sagerne til domstolene, så bilisterne får den vare, som de forventer.
De enkelte forhandlere og bilimportøren er dømt til at betale hver af de berørte bilkøbere 25.000 kroner i erstatning samt 100.000 kroner til FDM til dækning af omkostninger i forbindelse med sagen.