Tørstige varebiler
Ejerafgifterne vejer tungt, hvis man vælger en for stor og tørstig varebil, viser Varebilanalysen 2011 fra Bilpriser.dk.
- Årsagen er enkel: En mester, der køber en af de to store varebiler, kommer i alt af med ikke mindre end 97.547 kroner til brændstof og ejerafgifter. De kører kun 12 km på literen, så den årlige ejerafgift er på hele 7720 kroner. Det vejer tungt i regnestykket, siger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.
Den tørstigste i Varebilanalysen 2011 er dog en VW Crafter 2.5 TDI, der kun kører 9,7 km på literen og derfor straffes med en årlig ejerafgift på voldsomme 10.920 kroner. Bilpriser.dk har prøvet at regne på, hvor meget en mester, der køber den model, lægger i statskassen over de fire år og 80.000 km: Per liter diesel lægger han 4,90 kr. i energiafgift, CO2-afgift og moms. Det giver 40.410 kroner. Hertil kommer 43.680 i ejerafgifter, altså 84.090 kroner i alt en mindre formue, vil mange nok mene. Men har man brug for en stor varebil med en stærk motor, er der jo ikke noget at gøre. Så må man betale de 4,46 kr. pr. km, som den koster at køre i.
En mere fornuftig totaløkonomi har Fiat Doblo Cargo van, der blev kåret som Van of the Year 2011 i Europa. Den koster det 2,14 kr. pr. km at køre i, nogenlunde på niveau med en Citroën Berling 1.6 HDI van til 2,07 kr. pr. km. En VW Caddy Maxi 1.6 TDI van lander derimod på kun 1,64 kr., hvilket skyldes et lavt værditab og et lavt forbrug.
Man kan downloade hele analysen med alle 27 varebiler på http://press.autorola.com/Varebilanalysen_2011.pdf